SAMDATA\HK stiller skarpt på sikkerhed

15. juni 2015  |  Samdata

I det kommende SAMDATA Magasin og podcast sætter SAMDATA\HK fokus på spørgsmålet om IT-sikkerhed. Vi undersøger blandt andet, hvad man kan og bør gøre for at beskytte sig på arbejdspladsen og i hjemmet, samt hvilket ansvar, de IT-kyndige har for at uddanne både kolleger og familie. Og dine erfaringer er velkomne.

IT-sikkerhed er et populært emne på arbejdspladser, i medierne, over spisebordet og i Folketingssalen på Christiansborg. Det er med rette, for vores privat- og arbejdsliv foregår i stigende grad digitalt. Men er vi bevidste om, hvor udsat det gør vores egen eller arbejdspladsens data, og hvad vi selv kan gøre, for at minimere risikoen for misbrug?

De spørgsmål, blandt mange andre, har SAMDATA\HK sat sig for at undersøge som en del af et overordnet fokus på IT-sikkerhed. Vi stiller skarpt på, hvordan emnet kan tackles i en hverdag, hvis digitale elementer stort set altid er et kompromis mellem belejligehed og sikkerhed.

Nye typer angreb

Selv om IT-sikkerhed bestemt ikke er et nyt felt, er det mere relevant end nogensinde, eftersom nye typer angreb jævnligt ser dagens lys. Et af disse er de såkaldte ‘ransomware’-angreb, hvor hackere tiltvinger sig adgang til virksomheder eller kommuners delte drev for derefter at kryptere dem og afkræve ejeren en stor sum penge, hvis de ikke vil miste deres data for evigt. Denne type angreb kan for eksempel ske gennem et inficeret link, der sendes i en mail til firmaets ansatte. Det amerikanske teleselskab Verizon har for nylig i et forsøg fundet frem til, at hver fjerde medarbejder vil åbne en mail, der potentielt indeholder en inficeret fil, og at hver tiende vil klikke på linket, hvilket beviser at denne velafprøvede metode stadig er højst effektiv.

Børnehaven er sårbar

På dansk grund har en forælder for nyligt afsløret sårbarheder i IT-systemet i sit barns børnehave. Sikkerhedshullerne gjorde det muligt at se personlige oplysninger på de børn, der er registreret i systemet, hvis blot man var logget ind som forælder.

Med det stigende antal IT-systemer på arbejdspladser, børnehaver og i det offentlige bliver perspektiverne i at udnytte disse systemer hele tiden større. Det er derfor nødvendigt med en strategi for, hvordan sikkerhed håndteres og risikoen minimeres.

Fremtidens usikre dimsedutter

En af de mest omtalte sikkerhedsproblemer i 2014 var den såkaldte Heartbleed Bug – en betegnelse for en svaghed, der berørte webservere, som benyttede sig af OpenSSL-teknologi. Svagheden betød, at op mod 500.000 hjemmesider var berørte i op til to år, indtil den blev opdaget.

Ud over de problemer, Heartbleed Bug’en skabte på webservere verden over, var svagheden også et forvarsel om, hvad der venter os, når ’tingenes internet’ i de kommende år for alvor gør sit indtog i vores hverdag. En del af disse enheder benytter nemlig også OpenSSL, og analysefirmaet Gartner forudser, at der i år 2020 på globalt plan vil være op mod 26 milliarder forbundne enheder - omfattende alt fra termostater og TV-skærme til sygehusudstyr, kasseapparater og biler. Selv hvis dette tal skulle vise sig at være højt sat, er der ingen tvivl om, at IT-sikkerhed blandt denne type enheder bliver særdeles vigtigt i fremtiden.

Medlemmernes erfaringer

De ovennævnte eksempler er blot to ud af mange, og SAMDATA\HK er meget interesseret i at høre om medlemmernes egne erfaringer med sikkerhed - positive som negative.

Har du selv eller en du kender implementeret en strategi for IT-sikkerhed, været udsat for et hackerangreb, eller har du på anden måde erfaringer med emnet, hvad enten det er arbejdsrelateret eller privat, hører SAMDATA\HK meget gerne fra dig med henblik på indhold til det kommende magasin og podcast.

Kontaktpersonen er faglig konsulent Jeppe Engell, der kan kontaktes på jeppe.engell@hk.dk eller telefon 40 72 89 90