Stress af - du har ferie

15. juni 2015  |  Østjylland  |

Pak badetøj og solcreme. Men stress og arbejdspres skal ikke med i kufferten, lyder det fra HK Østjyllands arbejdsmiljøteam.

Stress af - du har ferie

Ahh ferie, tænker du måske. Så kan du få lidt ro fra de mange arbejdsopgaver på jobbet. Du tror på, at din hjertebanken, ondt i maven og begyndende hukommelsestab nok skal blive brændt væk under sommerens ferie-sol.

Men det kræver hårdt arbejde at få bugt med stress i ferien, lyder det fra Pia Hartvig, der er arbejdsmiljøvejleder hos HK Østjylland.

”Rigtig mange af vores medlemmer lader mobilen være tændt, de tjekker mails og de accepterer en kultur på arbejdspladsen, hvor det er ok at kontakte hinanden fra kl 6-24 – uanset om man har fri, er syg eller holder ferie. Og så får man altså ikke stresset af”, siger hun.

Derfor anbefaler HK Østjyllands arbejdsmiljøteam, at man i god tid arbejder på at gøre både sig selv, kollegaerne og chefen klar til ferien. En anbefaling, der bakkes op af stresscoach Birgitte Dam Jensen, der blandt andet underviser soldater, politikere, topledere og skuespillere i at styrke deres robusthed over for stress.

- At gå fra en travl hverdag på arbejdet til tre ugers sommerferie, er et meget stort skifte for kroppen. Glemmer man at tage højde for det, så risikerer man at få en ferie med dårlig samvittighed, konflikter med familien og måske ligefrem tudeture over, at intet er, som man havde forestillet sig, siger Birgitte Dam Jensen.

Du skal huske at forventnings-afstemme

Heldigvis er vejen til en stress-fri ferie ikke så lang. Ifølge Birgitte Dam Jensen skal man blot følge nogle simple råd:

1. Få afsluttet dine arbejdsopgaver. Kan du ikke nå dem alle, så del ud til kollegaerne eller aftal med chefen, at du løser dem, når du er tilbage.
  2. Forventningsafstem med arbejdspladsen, at din telefon og mail er slukket. Og kan du absolut ikke undværes, så lav aftaler om, hvornår du kan træffes.
  3. Forventningsafstem med din familie om, hvad I skal nå i ferien. Og sig ærligt, hvis du trænger til at ligge på drømmesengen i et par dage, inden det går løs med vandland og familiebesøg.
- Kroppen er længere tid om at geare ned, end hjernen er. ”Slap af”, kan man sige til sin hjerne, og så gør den langt hen ad vejen det. Men kroppen skal først have brændt energien væk, inden den gør, som man siger. Og det tager typisk et par dage. Nogle brænder energien væk ved at sove. Andre har brug for at veksle mellem afslapning på drømmesengen og let aktivitet som gåture, et slag strandtennis med ungerne eller et par baners svømning i poolen. Har man ikke øje for det, så går det galt, siger Birgitte Dam Jensen.

Det er ofte de ansvarsbevidste, som får stress

Pia Hartvig, arbejdsmiljøvejleder HK Østjylland

Arbejdsmiljøvejleder Pia Hartvig

I HK Østjyllands arbejdsmiljøteam nikker de genkendende til stresscoachens advarsel mod at tro, at kroppen kan holde ferie på kommando, samtidig med at arbejdet fylder i hovedet.

- De medlemmer, der risikerer at blive stressramt, når de vender tilbage fra ferie, er ofte meget ansvarsbevidste. De tager både eget og chefens ansvar på sig. Det er jo altid godt at hjælpe hinanden, men man har ikke pligt til at påtage sig mere ansvar, end det, man får løn for. Og alle medarbejdere kan undværes de tre uger, de holder sommerferie. Så træk bare stikket til jobbet helt ud, når du har ferie, siger Pia Hartvig.

Læs mere om Birgitte Dam Jensen på http://birgittedamjensen.dk

Stress Ferie