Hold ferie – du fortjener den!

16. juni 2015  |  Midt

De fleste medlemmer i HK Midt er gode til at holde ferie uden at arbejde imens. Der er dog stadig 20% af HK’erne, der er bedre til at svare på mails og mobil end til at holde ferie, og 23% bliver kontaktet ang. arbejde i ferien.

Tallene kommer fra 329 medlemmer af HK Midt, der i 2014 fortalte om deres balance mellem ferie og arbejde. De fleste føler heldigvis, at deres arbejdsgiver lytter til deres ferieønsker – og at de kan holde en ferie med benene oppe og hænderne helt mobilfrie. HK’ernes mange svar viste bl.a., at…:
  • ca. 80% føler, at de har fået sommerferie i de uger, de ønskede; endnu flere har mulighed for at holde de uger i træk, som de ønsker
  • ca. 40% synes, at der er ekstra travlt og mange opgaver, de skal nå inden sommerferien – og næsten 60% regner med ekstra travlhed, når de vender tilbage fra ferie
  • mellem 70 og 80% angiver, at de er gode til at holde sommerferie uden mobilen, med mailen lukket og uden at tænke på arbejde
  • 23% bliver kontaktet ang. arbejde 1-5 gange i løbet af ferien, mens det kun er 0,91%, der bliver kontaktet mere end 10 gange
Martin Rasmussen, der er formand for HK Midt, glæder sig over, at der tilsyneladende er ”…en positiv feriekultur på mange virksomheder og arbejdspladser. For vores ferier er vigtige åndehuller i en ofte travl hverdag og arbejdsdag. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne oplever respekt omkring deres overenskomstsikrede ferie, når den skal planlægges og afholdes”.

Arbejdspladsen må lære at klare sig uden os og i stedet se frem til, at vi dukker op med genopladte batterier efter ferien

En go’ ferie uden afbrydelser!

Ferie

Husk at holde ferie - uden indblanding af arbejde, lyder opfordringen fra Martin Rasmussen, formand HK Midt

- På TV2 har man i mange år brugt sloganet ”En go’ film uden afbrydelser” om stationens søndagsfilm. Det kunne jeg godt tænke mig at skrive om, så det passer til de 20% af vores medlemmer, der stadig ikke er gode til at holde en go’ ferie uden afbrydelser. Ferien er en del af deres overenskomst, og de har gjort sig fortjent til den.

- Jeg skal være den første til at indrømme, at det kan være svært at holde ferie helt uden arbejde. Netop derfor glæder undersøgelsens resultater mig så meget, fordi den fortæller mig, at det går ganske godt på feriefronten, siger Martin Rasmussen med et (sol)glimt i øjet og tilføjer:

- Jeg vil gerne ønske alle HK’ere derude en dejlig ferie med masser af frihed, helt uden håndholdt og mobil kontakt til arbejdspladsen. Den må lære at klare sig uden os og i stedet se frem til, at vi dukker op med genopladte batterier efter ferien.

Ferie

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

Gode kolleger gør