Afgørelse om Ryanair udskudt

16. juni 2015  |  HK Privat  |  HK Service Hovedstaden  |

Arbejdsretten vil komme med en afgørelse ’hurtigst muligt’. Mere konkrete kunne de ikke blive efter mere end ni timers retshandling i sagen mellem LO og Ryanair.

Demonstration mod Ryanair foran Arbejdsretten

Har Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet lov til at indlede en konflikt imod Ryanair i Danmark? Og har andre LO-forbund – herunder HK/Privat – lov til at indlede sympatikonflikt?

Det er op til Arbejdsretten at afgøre. Og mandag eftermiddag og aften var retten sat omkring det spørgsmål.

Ryanair har kategorisk nægtet at tegne overenskomst med FPU, selv om de siden den 26. marts har fløjet fra en base i København. Derfor har den danske fagbevægelse varslet såvel konflikt som sympatikonflikt.

Stridens kerne, som Arbejdsretten nu skal afgøre, er, om konflikten er lovlig. Ja, siger LO.

Når Ryanair har etableret en base i Danmark, så har de ansatte på basen en fast tilknytning til Danmark, og så er det den danske model og dermed danske løn- og arbejdsvilkår, som gælder.

- Vi ønsker, at man er socialt sikret der, hvor man har sin base. For det er jo der, at man opholder sig, sagde formand for FPU, Thilde Waast, der var indkaldt som første vidne for LO.

Masser af arbejde fra baserne

LO’s efterfølgende vidner – to piloter, som tidligere har fløjet for Ryanair på kontrakt – bakkede op om, at baserne spiller en afgørende rolle. De fortalte om, at de brugte op imod en time på basen før og efter selve flyvningen. Blandt andet til møder og papirarbejde.

Så en del arbejde blev altså lavet på landjorden i det land, hvor de har base. På samme måde berettede de to kilder om, at der på baserne var baseledere, som de modtog ordrer fra.

Derudover oplevede begge piloter et decideret dårligt arbejdsmiljø præget af frygt.

- Jeg blev mere og mere demotiveret på grund af den holdning, Ryanair havde over deres medarbejdere. Der var en frygt for repressalier. Der blev lavet rapporter og målt på alt; hvor meget kabinepersonalet solgte og piloternes brændstofforbrug blandt andet, sagde Morten Windeløw blandt andet.

Ryanair derimod underspillede ved afhøring af alle deres vidner, hvilken rolle baserne – og altså også dem i Billund og København – spiller.

HR-chef i Ryanair, Eddie Wilson, slog under sin afhøring flere gange fast, at Ryanair er dybt forankret i Irland.

Alle deres fly er indregistreret i Irland og flyver under irsk lovgivning. Danske løn- og arbejdsvilkår har altså intet med Ryanairs gesjæft i Danmark at gøre, lød det fra det irske selskab.

Eddie Wilson hævdede i øvrigt også, at medarbejderne bruger meget kort tid på landjorden i baserne. Maksimalt to procent af den samlede arbejdstid. Ligesom han pure afviste, at der er personale med ledelsesansvar på de enkelte baser:

- Vi har kun én plan, som er ét sted, og det er i Dublin. Alt bliver styret derfra.

Tidligere medarbejdere: fagforening et fyord

Demonstration mod Ryanair på vej mod Arbejdsretten

Endnu et stridspunkt i Arbejdsretten var, hvorvidt Ryanair har noget imod, at deres ansatte er medlem af og bruger deres fagforening.

De to tidligere ansatte piloter fortalte om, at al snak om fagforening i det irske selskab på ingen måde var ønskværdigt.

- Fagforening var et fyord. Du måtte godt være medlem, men ikke udtale dig til dem om dine arbejdsvilkår. Så var det at betragte som et kontraktbrud, sagde den tidligere Ryanairpilot Nilas Andersen.

Eddie Wilson afviste, at han har noget imod fagforeninger.

- Absolut ikke. Selv hvis jeg ville forbyde de ansatte at være medlem af en fagforening, så kunne jeg ikke. Det er en rettighed i den irske forfatning.

Der falder kendelse i sagen ’hurtigst muligt’ sluttede Arbejdsretten af med efter mere end ni timers retshandling.

- Det gik som forventet med retshandlingen, og nu afventer vi dommen. Vi ønsker ingen konflikt, så hvis vi får ret i dommen, så håber vi, at Ryanair vil sætte sig til forhandlingsbordet og tegne en overenskomst for det flyvende personale med Flyvebranchens Personale Union (FPU), siger Rene Knudsen, der er formand for HK Service Hovedstaden.

Læs også "Tæt pakket foran Arbejdsretten"

Arbejdsmarked Overenskomst

Se flere fotos fra demonstrationen mod Ryanair

Klik her

Forstå Ryanair-sagen på 5 minutter

Læs her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK