Uddannelsestilbud skal gøre det muligt at skifte branche mener de midt- og vestjyske HK'ere

16. juni 2015  |  MidtVest  |

De midt- og vestjyske HK’ere mener ikke, danskerne er gode nok til at uddanne til fremtidens behov. De efterspørger i en stor medlemsundersøgelse et efter- og videreuddannelsessystem, der gør det muligt at skifte branche.

Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse og en række gruppeinterviews med 4500 HK’ere fra hele landet. De er fra november 2014 til januar 2015 blevet spurgt om, hvilke emner, de mener, kandidaterne ved det kommende folketingsvalg skal arbejde for. Blandt emnerne, som HK’erne finder vigtige, er efter- og videreuddannelse.

Kun 23 mod 34 procent af de adspurgte midt- og vestjyske HK’ere mener, at vi i Danmark er dygtige til at uddanne efter det fremtidige behov på arbejdsmarkedet.

Godt nok mener 49 mod 21 procent, at de eksisterende muligheder for efter- og videreuddannelse gør det muligt at tilegne sig de kompetencer, arbejdsmarkedet efterspørger. Men, når der bliver spurgt ind til, om de eksisterende muligheder for efter- og videreuddannelse gør det nemt at skifte branche midt i arbejdslivet, mener kun 27 procent, det er tilfældet, mens 40 procent siger nej.

Der skal være mulighed for videreuddannelse

Studerende under undervisning i klasseværelse.

HK's medlemmer skal være med i frontlinjen, når det gælder udnyttelsen af de digitale muligheder, mener Karin Østerby.

- Vi ved, at vi kommer til at konkurrere på vores viden og uddannelsesniveau i Danmark i fremtiden. Det er vores niveau af ekspertise og uddannelse samt de rammer, staten skaber for virksomhederne, der gør det attraktivt for virksomheder at slå sig ned i Danmark. Det har vi eksempelvis set med Apples placering af et center i Viborg, siger Karin Østerby, der er afdelingsformand for HK MidtVest, og fortsætter:

- Dygtige og effektive medarbejdere er fundamentet for velfungerende offentlige og private virksomheder. Men hvis medarbejderne skal kunne udnytte deres eget potentiale fuldt ud gennem hele livet, skal de have mulighed for videreuddannelse i et system, hvor udbuddet af uddannelser er gennemskueligt, landsdækkende og tilgængeligt, påpeger hun.

Danmark har ændret sig fra at være et produktionsland i efterkrigstiden til overvejende at være viden- og serviceproducerende. Personer, der har udført det samme job i 30 år, har eksempelvis oplevet computernes stigende betydning i Danmark. Det har krævet efteruddannelse af tusindvis af danskere, og Karin Østerby peger på, at mange af fremtidens job afhænger af, at vi udnytter de digitale muligheder fuldt ud. Og dér skal HK’s medlemmer være med i frontlinjen.

- Hvis vi skal gribe de gevinster, som teknologien tilbyder, kræver det, at hele arbejdsstyrken bliver videreuddannet til at varetage de nye typer af job og digitale løsninger, som vil opstå, siger hun.

HK-medlemmer Politik Efteruddannelse Job og uddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK