HK: Hospitalerne har brug for tryghed, tillid - og flere hænder

17. juni 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Sundhedspersonalet vil drukne i en unødvendig gang reformamok, hvis regionerne bliver ofret i et politisk spil, argumenter HK Kommunals formand, Bodil Otto, i et større indlæg i Jyllands-Posten.

Dansk Folkepartis underbygger sit valgslogan, ’Tryghed og tillid, med løbende advarsler mod, hvad partiet betegner som regeringens reformamok. Sådan lyder udgangspunktet i et større debatindlæg i Jyllands-Posten af HK Kommunals formand Bodil Otto.

HK Kommunal-formanden går ud fra, at DF's slogan også er møntet på de 120.000 ansatte, der, som hun skriver, hver eneste dag knokler på vores hospitaler for at gøre en forskel, som ovenikøbet kan betyde liv eller død for den enkelte borger.

- Er det tilfældet, kan jeg selv med min allerbedste vilje ikke forstå, hvorfor netop DF gør sig til bannerfører for en politik, der i den grad vil kaste vores ansatte på sundhedsområdet og hele hospitalsvæsenet ud i en gang reformamok, som i sammenligning vil få mange af den nuværende regerings reformtiltag til at blegne, lyder det fra Bodil Otto, der fortsætter:

Ofring på centralismens alter

- DF vil nemlig nedlægge regionerne på centralismens alter. Sammen med Liberal Alliance, De Konservative og senest også Venstre, der i sit nye sundhedsudspil vil give regionerne fire år mere at leve i med endnu en gang utryghed til følge. Planen er at fratage vores folkevalgte regionspolitikere styringen af hospitalerne for at erstatte dem af fjerne bestyrelser.

I en sådan øvelse vil sundhedspersonalet ifølge Bodil Otto i den grad risikere at drukne i, hvad hun betegner som reformamokkens dybe brønd.

- Det gælder ikke alene lægesekretærer, kontorpersonale og de it-folk, som jeg repræsenterer. Men naturligvis også de 100.000 medarbejdere fra andre faggrupper som læger og sygeplejersker, der kommer til at bruge tid på arbejdsgrupper og strukturprocesser, hvis DF får magt, som de har agt, skriver HK Kommunal-formanden i sit indlæg.

Hænder frem for struktur

Bodil Otto betegner derudover blå bloks forslag om at kvæle regionerne som en ganske unødvendig strukturreform, der vil skade hospitalernes stadigt stigende produktivitet og skabe en turbulens med utryghed som brændstof.

- Her vil sundhedspersonalets fokus blive drejet væk fra fagligheden og hen mod styring og struktur. Patienternes tarv vil glide i baggrunden, og det danske sundhedsvæsens helt store udfordring, nemlig manglen på hænder, vil blive glemt, skriver hun.

Effektivt sundhedsvæsen

Endelig har regionerne ifølge Bodil Otto gjort det rigtigt godt.

- En ny analyse viser, at regionerne administrerer sundhedsvæsenet ganske effektivt. Udgifterne til administration er i bund, samtidig med at produktiviteten på hospitalerne er steget betragteligt over en årrække. Vi har fået mere behandling for de samme penge.

Hun slutter sit indlæg med at konkludere, at den medicin, alle ansatte i sundhedsvæsnet har allermest brug for i den nuværende situation, er: Tryghed og tillid.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK