Alt om din ferie

18. juni 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |

Hvad sker der, hvis du bliver syg i ferien? Hvordan undgår du at blive stresset op til en længere ferie? Bliv klogere på det og meget mere i vores ferie-tema.

Sol. Sommer. Og særligt dejlige dage med fri fra jobbet. Som ansat i en kommune eller region er du, på grund af din overenskomst, bedre stillet end det loven giver dig. Du har nemlig ret til seks ugers ferie! De tre af dem er oftest placeret her i sommeren, det der kaldes ‘hovedferien’.

Vi har samlet en stribe gode råd til dig inden din ferie her i artiklen, så du bedst muligt bliver klar. Både til at gå på ferie, holde ferie og også til at komme tilbage fra ferie.

Før ferien

Du har sikkert allerede nu styr på hvornår du skal holde din sommerferie. Du og din arbejdsgiver er måske blevet enige om det i fællesskab, eller måske har din arbejdsgiver varslet hvornår du skal holde din hovedferie på tre uger.

Den skal nemlig varsles 3 måneder før den skal holdes.

Læs mere om reglerne for varsling af ferie her

Kender du det at have ekstra travlt op til sommerferien? Det gør mange desværre, da ferietid også betyder en forventning om ryddede skriveborde og opgavebunker. Men det behøver ikke være sådan.

Her er 5 gode råd til at undgå stress op til en længere ferie

I løbet af ferien

Det vigtigste er rent faktisk at holde ferie når du har ferie. Det fortæller HK Kommunals arbejdsmiljøekspert Karen Brøndsholm.

- Ferie er vigtigt for at holde kroppen sund og i balance. For der er særligt i ferien at vi samler kræfter og lader op. Hvis du ikke får koblet ordentlig af i ferien, vil det påvirke dit overskud og arbejdsindsats, når du vender tilbage til arbejdet.

Skulle du være så uheldig at blive syg i løbet af din ferie, så kan du få erstatningsferie efter de fem første sygedage. Det er bestemt i loven. Det vigtigste er at du, straks du bliver syg og dermed forhindret i at holde ferie, melder dig syg hos din arbejdsgiver. Du skal også kunne dokumentere din sygdom.

Du kan læse mere om erstatningsferie her

Tilbage fra ferie

Hvordan du kommer bedst i gang efter din ferie er der lige så mange forskellige bud på, som der er ansatte i kommuner og regioner. Det er nemlig meget individuelt hvad der virker for den enkelte.

- En rolig start efter ferien er vigtigt for dit helbred. Under en længere ferie drosler kroppen alle systemerne ned til et minimum, og det tager tid at få dem fuldt aktiveret igen. Men det forventes, at vi er oppe på maksimal ydeevne igen fra dag ét. Det reagerer kroppen og sindet på, med eksempelvis hovedpine, mavepine og muskelsmerter, fortæller HK Kommunals Karen Brøndsholm og giver samtidig 3 gode råd til at komme godt tilbage på jobbet.

• Start langsomt op - eksempelvis først en onsdag, så første arbejdsuge er kort og overskuelig.
  • Accepter, at du er bagud når du kommer tilbage fra ferie, og giv dig selv lov til stille og roligt at indhente arbejdet
  • Giv dig god tid til at blive opdateret fagligt og socialt

Ferien varer ikke hele sommeren

Forhåbentligt kommer sommeren - og kommende dejligt vejr - til at vare længere end bare den tid du skal på ferie. Derfor anbefaler Arbejdstilsynet, at temperaturen holdes på 20 til 22 grader ved stillesiddende eller stillestående arbejde på fx kontorer.

Kravet fra myndighederne er, at der ikke må være over 25 grader på nær i helt særlige tilfælde, som eksempelvis ved hedebølger. Og husk, at hvis du bliver utilpas på grund af varmen, så må du, som ved al anden sygdom, gå hjem.

Læs mere om hvor varmt der må være på kontoret hos Arbejdstilsynet.

Hvad er en hedebølge?

Hedebølge kræver lidt højere temperaturer: Her skal gennemsnittet af de højeste registrerede temperaturer målt over de tre sammenhængende dage overstige 28 grader.

Kilde: DMI/DR.DK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK