En kæmpe hjælp i en ekstrem situation

18. juni 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Erik Worm fra Ældre Sagen vejleder pensionister i borgerservice i Aalborg. Og det er de glade for i kommunen. Foto: Thomas Søndergaard

Borgerservice i Aalborg Kommune var hårdt presset i efteråret, da rigtig mange borgere ønskede at blive fritaget for at modtage digital post inden for tidsfristen 1. november. Derfor trådte Ældre Sagen til med en frivillig hånd.

- Vi havde gjort en stor, ekstraordinær indsats og blandt andet haft kampagnemedarbejdere ude på institutionerne i god tid, men der var rigtig mange, der henvendte sig i månederne forud for tidsfristen. Derfor var det en kæmpe hjælp, at Ældre Sagen tilbød at lade deres frivillige hjælpe os, fortæller Dorthe Jespersgaard, der er leder af Borgerservice.

Hun synes, det giver god mening, at man hjælper hinanden på den måde, og i nogle tilfælde var det ligefrem en fordel.

- Jeg ved, at mange ældre føler det som noget grænseoverskridende at skulle henvende sig til en kommunal medarbejder for at sige, at der er noget, de ikke kan finde ud af. Så kan de komme til at stå og føle sig lidt dumme. For mange af dem var det derfor godt at møde en jævnaldrende frivillig, som taler det samme sprog, og som kunne guide dem igennem processen.

Kan også blive behov i fremtiden

Presset er aftaget her i foråret, og der er ikke længere så mange henvendelser til de frivillige fra Ældre Sagen, der nu kun er til stede i Borgerservice to timer hver torsdag. Dorthe Jespersgaard kan dog godt forestille sig, at der også i fremtiden kan blive et ekstraordinært behov for at tage imod hjælp fra frivillige.

For eksempel i tilfælde af at der bliver taget et politisk initiativ, som har samme konsekvenser for presset på Borgerservice som i forbindelse med vedtagelsen om digital post.

Frivillige har ingen forpligtelser

Også HK-fællestillidsrepræsentant Susanne Thorsø er glad for hjælpen fra Ældre Sagen.

- Det var en ekstrem situation med utrolig mange henvendelser, og derfor var det en kærkommen hjælp. Det er mit indtryk, at kollegerne i borgerservice var glade for al den hjælp, de kunne få på det tidspunkt, fortæller Susanne Thorsø, der også er næstformand i HovedMED-udvalget, hvor man netop har formuleret en strategi for, hvordan kommunen overordnet skal håndtere samarbejdet med frivillige.

- Et nøglepunkt i den strategi er, at samarbejdet med frivillige bygger på klare aftaler, og at disse aftaler udarbejdes lokalt på den enkelte arbejdsplads, fordi forholdene er meget forskellige.

Skal tåle, at hjælpen ikke er der i morgen

Set med HK-briller er hun ikke helt så bekymret i forhold til de frivilliges indsats, som man kan være i andre faggrupper, hvor frivillige laver en indsats i forhold til for eksempel børn, og hvor det i institutioner kan være vanskeligt at definere en klar skillelinje mellem, hvad de professionelle og de frivillige kan have af opgaver.

- De frivillige skal selvfølgelig ikke håndtere myndighedsopgaver eller andre af vores kerneopgaver, men det er fint, at de for eksempel står for it-undervisning på bibliotekerne. Det skal være ekstraordinære tilbud, og vi skal som kommune kunne tåle, at de ikke kommer og løser opgaven i morgen. Det ligger jo i ordet ”frivillige”, at de ikke er forpligtet til noget, siger Susanne Thorsø.

7 spilleregler for samarbejdet

I samarbejde med en række andre fagforeninger har HK Kommunal udarbejdet en række anbefalinger til kommunale arbejdspladser, der samarbejder med frivillige.

De er samlet i udgivelsen ”Spilleregler 2.0”, der ikke skal læses som en begrænsning for udviklingen af den offentlige sektor, men som bidrag til at sikre, at udviklingen sker i respekt for, at frivilligt arbejde ikke erstatter lønnet arbejde.

- Det er helt afgørende, at de ansatte og de frivillige selv er med til at sætte grænserne for, hvem der gør hvad, siger Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal.

Læs også en reportage fra Borgerservice i Aalborg i det seneste nummer af Kommunalbladet.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK