Fem tips til at komme godt på ferie

18. juni 2015  |  HK Privat

Ekspert i personlig planlægning og effektivitet Dorthe Rindbo fortæller, hvordan du kan planlægge forud for din ferie, så du får mest mulig afslapning ud af den.

Yes! Sommerferien er lige rundt om hjørnet, og du kan simpelthen ikke vente med at skulle sydpå til eksotisk mad og vin eller slappe af med ungerne ved Vesterhavet. Men det kan være svært at få ladet op og slappet af, hvis man ikke kommer godt af sted på ferie.

Problemerne kan være, at det tager lang tid at komme ned i gear, at du ikke lader arbejdet ligge og holder fri, eller at du ikke får slappet af, fordi din ferie er alt for kort.

Dorthe Rindbo, der er forfatter og ekspert med speciale i personlig planlægning og effektivitet, giver her fem gode råd til, hvordan du kommer godt af sted og får en afslappende, stress- og arbejdsfri ferie.

1. Hold tre ugers ferie

- Jeg vil rigtig gerne opfordre til, at man tager tre ugers sammenhængende ferie. Det tager tid, typisk nogle dage, at geare op og ned, så tager du kun én eller to ugers ferie, har du meget få reelle feriedage, hvor du slapper af. Med tre ugers ferie har du tilstrækkelig med tid til at nå at geare ned til ferien og koble helt af.

2. Lav en liste med opgaver til før og efter ferien

- En måneds tid inden du skal på ferie, kan du lave en liste, du deler op i to kolonner. I den ene kolonne skriver du de opgaver, der skal nås inden ferien, og i den anden skriver du de opgaver, der kan vente til efter ferien. Opgaverne skal prioriteres og gøres, så du kan slappe af med god samvittighed. Det vigtige er, at den er realistisk, ellers har det den modsatte effekt.

3. Afsæt så vidt muligt den sidste arbejdsdag inden ferien til dig selv

- For at undgå, at du den sidste dag inden ferien får fire nye opgaver, som du bruger ferien på at stresse over, så sæt den sidste arbejdsdag af til dig selv - hvis det er muligt. Det kan blandt andet gøres ved at sætte telefonen og mailen til at give besked om, at ”jeg er gået på ferie”. På den måde får du plads til at afslutte dine opgaver i ro, rydde op på skrivebordet og i din indbakke.

4. Afsæt så vidt muligt den første arbejdsdag efter ferien til dig selv

- Du bør sætte den første arbejdsdag efter ferien af til dig selv. Igen, hvis det er muligt. Du vil helt naturligt være bagud og have travlt efter en ferie. Har du planlagt at bruge den første dag til at få et overblik og indhente noget af det forsømte, så kan du bedre klare et syv nye opgaver og et møde. På den måde vil du også tage styringen og ikke blive kastet rundt; det gør dig mere effektiv.

5. Hold ferie i ferien
- Lad computeren blive på kontoret, sluk mobilen, lad være at tjekke mailen, kort sagt, hold ferie i ferien. Fortæl dem omkring dig, at du holder ferie. Slip kontrollen og lad dine kolleger klare arbejdet, mens du lader op på ferien. Giver du dem muligheden for at kontakte dig, vil de muligvis bruge den, og du føler måske pligt til at tjekke både mobil og indbakke. Accepter, at du godt kan undværes og nyd din ferie.

Om eksperten

Dorthe Rindbo

Dorthe Rindbo udgav i 2011 bogen ”Travle kvinders guide til mere tid”. Hun holder foredrag og workshops med fokus på personlig planlægning og effektivitet, herunder workshoppen ”Effektiv arbejdsdag - Sådan!”. Og så er hun desuden grundlægger af MPE-uddannelsen, hvor man kan blive certificeret mastercoach i personlig effektivitet.