Fritidsjobber med meget feriearbejde? Kend dine rettigheder

18. juni 2015  |  HK Handel  |

Er du fritidsjobber? Og arbejder du flere timer, end du plejer, i sommerperioden? Så har du måske flere rettigheder, end du ved. Snyd ikke dig selv for eksempelvis løn under sygdom.

Hvis du som fritidsjobber arbejder mindre end otte timer om ugen i gennemsnit, har du som udgangspunkt ikke ret til løn under sygdom. Men det ændrer sig, hvis du arbejder mere end otte timer om ugen i gennemsnit – for eksempel i sommerperioden.

Dine ekstravagter skal registreres som fast vagtplan

Hvis du har arbejdstimer udover otte timer om ugen i gennemsnit i din vagtplan, er det afgørende, at de bliver registreret som faste vagter. Det betyder blandt andet, at du kan få løn for dine aftalte timer, hvis du bliver syg. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at aftale, at dine ekstra timer (ud over dine normale ugentlige timer) bliver registreret som faste vagter i vagtplanen. Beder du ikke om det, vil dine ekstra-aftalte timer ofte blive registreret som ’ekstravagter’. Har du mindre end otte timer som faste vagter, og dermed resten af timerne registreret som ekstravagter, hører du måske ikke under Funktionærloven. Du kan derfor måske ikke få løn, hvis du bliver syg.

I den tidsbegrænsede sommerperiode, hvor du arbejder mere end normalt, skal du altså bede om at få dine ekstra timer registreret som faste vagter i din vagtplan.

Din vagtplan er bindende fire uger forud

Fritidsjob

Ungdomsorganiser Jamil F. Mehdi taler rettigheder med Olivia Birk Hansen, fritidsjobber i ONLY, på Jobpatruljens besøg i 2013. Fotograf: Jens Panduro.

Husk, at du skal have din vagtplan udleveret, når du har aftalt dine fremtidige vagter. Din vagtplan er bindende fire uger forud, hvis der er en overenskomst for den butik, du arbejder i. Dine arbejdstider og/eller -dage må derfor ikke blive ændret løbende, med mindre du har aftalt andet med din arbejdsgiver. Det er derfor en god ide, at du printer din vagtplan ud, så snart du får den. Vagtplanen fungerer som et bevis, hvis du pludselig bliver bedt om at komme på andre tidspunkter end først aftalt.

Bliver du af og til bedt om at gå hjem?

Det hænder af og til, at butikken er tom for kunder. Du kan derfor komme ud for at høre sætninger fra ledelsen som ”Du må gerne gå hjem nu, hvis du har lyst”. Takker du ja til dette, er ledelsen i sin gode ret til ikke at give dig løn for resten af dagen (de timer du manglede at arbejde). Med andre ord: Hvis du frivilligt går hjem tidligere end planlagt, så har du ikke ret til løn resten af dagen. Du har derfor lov til at takke nej til at gå og blive på arbejdet. Skulle du blive tvunget at gå hjem før tid, mod dit eget ønske, skal din arbejdsgiver betale dig for hele dagen.

Er du i tvivl om dine rettigheder, så se eventuelt jobpatruljen.dk, snak med din tillidsrepræsentant eller kontakt din lokale HK HANDEL-afdeling.

Hvem omfatter Funktionærloven på handelsområdet?

1. Handels- eller kontormedhjælpere beskæftiget med køb eller salg, ved kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition, der arbejder mere end otte timer om ugen i gennemsnit og er i et tjenesteforhold (det vil sige, at du ikke kan sige nej til at komme på arbejde de timer, du er aftalt til at arbejde ved din ansættelse)
  2. Personer, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med udførelsen af andres arbejde

Vil du læse mere om fritidsjobberes rettigheder, så se her.

Fritidsjob