HK Handel efter valget: ”Vi styrker samarbejdet nu”

19. juni 2015  |  HK Handel  |

Med en blå regering i støbeskeen vil Per Tønnesen, formand for HK Handel, straks tage initiativ til et styrket samarbejde med Enhedslisten, SF og Socialdemokraterne om fokus på mærkesagerne: Dagpengesystemet, social dumping og flere rigtige job, man kan leve af.

- Det er en højest interessant sammensætning af Folketinget, vi får med valgresultatet. Det traditionelle borgerlige Danmark har tabt og skal regere på grundlag af Dansk Folkepartis mandater, hvis politiske mærkesager er langt tættere på Socialdemokraternes end på det liberale Danmark. Men vi vil agere ud fra den nye sammensætning, og allerede i næste uge tager jeg initiativ til et styrket samarbejde med Enhedslisten, SF og Socialdemokraterne, så selv om rød blok har fået sig et blåt øje, er jeg fortrøstningsfuld, siger Per Tønnesen morgenen efter valget og tilføjer:

- Jeg er oprigtigt ked af, at SF ikke fik flere mandater, for de har om nogen sat fokus på problemerne i dagpengesystemet, men kampen og samarbejdet fortsætter selvfølgelig. Og lad mig understrege: Kampen for et mere retfærdigt dagpengesystem, den aktive indsats mod social dumping og kampen for flere rigtige job, som man kan lave af også i de små byer – intet af det er kommet længere væk på grund af det her valgresultat.

De emner var på HK Handels agenda også under valgkampen, og her kan du se, hvem vi talte med:

Per og Johanne arbejder for et mere trygt og retfærdigt dagpengesystem - også efter valget

Foto: Karin Meldgaard Henriksen.

7 HK’ere falder ud af dagpengesystemet for hver arbejdsdag, der går med det nuværende system. HK Handels formand, Per Tønnesen, og Johanne Schmidt-Nielsen (Enhedslisten) arbejder for et mere trygt og retfærdigt dagpengesystem med en kortere genoptjeningsperiode og en fleksibel dagpengeperiode – det arbejde fortsætter også efter valget den 18. juni.

- Tingene skal hænge sammen: Når der er krise i samfundet, skal det være muligt at være længere tid på dagpenge, men når der er flere job at få, kan dagpengeperioden forkortes, siger Per Tønnesen, formand for HK Handel.

Læs mere om HK Handels politiske holdninger.

Per og Christine arbejder for bedre uddannelser - også efter valget

Foto: Karin Meldgaard Henriksen.

Mere kvalitet i uddannelserne: HK Handels formand, Per Tønnesen, og undervisningsminister Christine Antorini (A) arbejder for bedre erhvervsuddannelser og flere og bedre praktikpladser. HK sidder med i uddannelsesudvalg og bestyrelser på alle handelsskoler i Danmark.

- Vi skal holde det høje niveau i erhvervsuddannelserne og sørge for, at de udvikler sig løbende med samfundets behov, siger Per Tønnesen, formand for HK Handel.

Læs mere om HK Handels politiske holdninger.

Per og Pia arbejder for et trygt og mere retfærdigt dagpengesystem - også efter valget

Foto: Karin Meldgaard Henriksen.

40 ryger ud af dagpengesystemet hver dag. 7 af dem, der falder ud af dagpengesystemet hver arbejdsdag, er HK’ere. HK Handels formand, Per Tønnesen, og Pia Olsen Dyhr (F) arbejder for et mere trygt og retfærdigt dagpengesystem.

- Når dagpengesystemet virker og giver den tryghed, det skal, giver det også mere frihed til at vælge, hvilket arbejdsliv man gerne vil have, siger Per Tønnesen, formand for HK Handel.

Læs mere om HK Handels politiske holdninger.

Per og Mette arbejder for flere rigtige job, man kan leve af - også efter valget

Foto: Karin Meldgaard Henriksen.

Spekulation i vikarstillinger og tidsbegrænsede ansættelser er også en form for social dumping, for bliver du gravid eller langtidssygemeldt, er chancen for forlængelse minimal. Det giver dårligere forhold for ansatte på blandt andet lagre og kontorer på handelsområdet. Per Tønnesen, formand for HK Handel, og justitsminister Mette Frederiksen (S) arbejder for job, man kan leve af.

- Ansatte i tidsbegrænsede stillinger og vikariater har sværere ved at opnå fx løn under barsel, adgang til uddannelse og opkvalificering samt den 6. ferieuge. Derfor ønsker vi færre vikariater og tidsbegrænsede stillinger og flere job, man kan leve af, siger Per Tønnesen.

Handel Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK