Fagforbund frygter, at handelsaftale vil svække demokratiet

22. juni 2015  |  HK Stat  |  Jakob Groth

amerikansk flag

En handels- og investeringsaftale mellem EU og USA kan få alvorlige konsekvenser for store dele af den offentlige sektor herhjemme. Aftalen truer blandt andet velfærden og udsætter den offentlige sektor for ulige konkurrence, mener de 12 danske medlemsorganisationer.

HK Stat: Handelsaftale må ikke svække arbejdsforhold

Den mulige handels- og investeringsaftale mellem EU og USA, TTIP, kan få konsekvenser for ansatte i den offentlige sektor. Derfor skal EU stå fast på, at en eventuel aftale skal indeholde klare bestemmelser om blandt andet retten til kollektive forhandlinger og til at organisere sig, mener HK Stat.

EU og USA forhandler i øjeblikket om en handels- og investeringsaftale, som skal give de respektive parters økonomi en tiltrængt saltvandsindsprøjtning. Men HK Stat frygter, at en sådan aftale kan føre til amerikanske tilstande med mindre regulering, lavere løn og svagere fagforeninger på det europæiske arbejdsmarked.

- Vi skal holde godt fast i den danske model, hvor det er lønmodtagere og arbejdsgivere, der aftaler løn- og arbejdsforhold. Vi har ingen interesse i, at de generelt ringe vilkår for amerikanske lønmodtagere smitter af på forholdene herhjemme, siger formand for HK Stat Rita Bundgaard.

I morgen er det FN’s dag for offentlige tjenester, og i den forbindelse samles medlemmer af verdensorganisationen for offentligt ansatte, PSI, hvor netop EU og USA’s forhandlinger om TTIP står højt på dagsordenen.

HK Stat er blandt de 12 danske medlemsorganisationer af PSI, som her præsenterer deres holdning til, hvad der bør tages højde for i den måske kommende handels- og investeringsaftale.

23. juni er udnævnt til verdensdag for offentlige tjenester. Verdensorganisationen for offentlig ansatte = Public Services International (PSI) har derfor sat emnet om handels- og investeringsaftaler på dagsordenen denne dag.

Forhandlingerne om en handels- og investeringsaftale mellem EU og USA (The Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), red.) vækker bekymring hos flere fagforbund.

Bekymringerne blandt de 12 danske medlemsorganisationer af Verdensorganisationen for offentlig ansatte (Public Services International, også kaldet PSI, red.) går især på, at aftalen både kan svække demokratiet og medføre større magt til multinationale selskaber:

- I Danmark ønsker vi, at der sættes fokus på en velfungerende offentlig sektor som forudsætning for en effektiv og konkurrencedygtig privat sektor. Vi er nemlig ikke imod fri handel, men vi er bekymrede, hvis det viser sig, at aftalen svækker demokratiet eller medfører større magt til multinationale selskaber, siger Dennis Kristensen, der – udover at være forbundsformand i FOA – også er talsmand for de 12 danske medlemsorganisationer af PSI.

Fokus på miljø og sociale forhold

- Aftalen må heller ikke underminere sociale- og miljømæssige fremskridt eller demokratiske principper. Og en handels- og investeringsaftale mellem EU og USA, der tilgodeser erhvervsliv og aktionærer på bekostning af arbejdstagere og forbrugere, er helt uacceptabel, siger Dennis Kristensen.

Hovedårsagerne til de bekymrede miner hos de 12 danske fagforbund er, at det amerikanske arbejdsmarked er mindre reguleret, har flere lavt betalte job, dårligere beskyttelse af arbejderne og svagere fagforeninger end i hovedparten af de europæiske lande:

- Derfor kan en handels- og investeringsaftale mellem EU og USA føre til, at de europæiske arbejdere og regeringer presses til at acceptere dårligere arbejdsforhold. Og derfor skal en eventuel aftale have klare henvisninger til ILO’s (Den internationale arbejdsorganisation, red.) kernekonventioner. Og den skal også have helt klare bestemmelser om arbejdstager-rettigheder – herunder retten til kollektive forhandlinger og retten til at organisere sig, pointerer Dennis Kristensen.

Respekt for demokratiet

En eventuel aftale skal ifølge de 12 medlemsorganisationer respektere demokratiet og må ikke begrænse suveræne staters ret til at regulere og lovgive i forhold til fx velfærd, uddannelse, sundhed, miljø, udlændingepolitik eller til at regulere arbejdsmarkedet.

- Aftalen må heller ikke give multinationale selskaber mulighed for at påvirke suveræne staters mulighed for selvbestemmelse og demokratisk kontrol, understreger Dennis Kristensen og fortsætter:

- Af de papirer, der er offentliggjort i forbindelse med forhandlingerne, fremgår det, at områder, der er forhandlet til udlicitering ikke kan tages tilbage i offentligt regi. Det er på ingen måder acceptabelt.

Afstemning udsat

Den 10. juni udsatte EU-Parlamentet deres afstemning om handels- og investeringsaftalen mellem EU og USA til november.

- Derfor opfordrer vi EU-Kommissionen til at udsætte forhandlingerne om aftalen indtil Parlamentet har tilkendegivet deres holdning til de yderligere forhandlinger, siger Dennis Kristensen.

De danske medlemsorganisationer af PSI

Danske Bioanalytikere, Metal, HK Kommunal, HK Stat, Hærens Konstabel og Korporal Forening, 3F, Socialpædagogernes Landsforbund, Serviceforbundet, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Offentligt Ansattes Organisationer og FOA.