Marianne svarer på hatten rundt

22. juni 2015

Hvordan får man det nye rejsehold i psykisk arbejdsmiljø på besøg? Når arbejdsmiljøindsatsen i HK helt ud på arbejdspladserne? Sådan lyder et par af de mange spørgsmål fra "Hatten rundt" til generalforsamlingen i HK Kommunal MidtVest  tidligere på året. Ikke alle spørgsmål kunne nås den aften. Derfor svarer formanden løbende på dem her i nyhedsbrevet.

Skal man sende bud efter rejseholdet (kommunerne) eller kommer de automatisk forbi?

Det er lokale leder- og medarbejderrepræsentanter, der i enighed kan bede om bistand fra rejseholdet, så der skal sendes bud efter dem.Rejseholdet står til rådighed for arbejdsmiljøorganisationen og MED-udvalg på alle niveauer. Det er aftalt, at der skal laves en særlig indsats på området for psykisk arbejdsmiljø, og derfor er rejseholdet etableret, således at det kan hjælpe kommunerne med at håndtere det psykiske arbejdsmiljø. Det skal ses som et supplement til den store opgave, der ligger i kommunerne i forvejen.Etableringen af rejseholdet og indsatsen i øvrigt skal forberedes, og det er aftalt, at forberedelsen skal være afsluttet senest med udgangen af 2015.

Hvor stort/småt skal det være før rejseholdet kommer ud?

Rejseholdet kan blandt andet rådgive lokalt på arbejdspladsen, hvis man er gået i stå i forhold til at komme videre med aktuelle udfordringer. Dette gælder dog ikke konkrete personsager.

Ekspertbistand på det regionale område

Ovenstående gælder stort set også på det regionale område, dog er der her indgået en aftale om ekspertbistand i stedet for rejsehold. De regionale arbejdspladser kan primært rekvirere bistand fra eksperterne på følgende områder: Organisatoriske forandringer, faglige forandringer samt vold og trusler.

Fortæl noget mere om arbejdsmiljøåret – hvordan når vi helt ud på arbejdspladserne?

Arbejdsmiljøåret er hele HK´s ekstraordinære indsats fra 28. april 2015 til 28. april 2016. Denne dato er valgt, da den også er den internationale arbejdsmiljødag.I HK MidtVest har vi afholdt et medlemsarrangement med Michelle Hviid den 28. april 2015, der afholdes temadage for arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter, som alle bliver annonceret i nyhedsbrevene og på HK MidtVest´s hjemmeside.

I HK Kommunal er Tidsmiljø en del af arbejdsmiljøarbejdet, da vi har fået lavet en særskilt rapport om tidsmiljø, som viser, at tidsmiljø og arbejdsmiljø hænger sammen. Vi har allieret os med en konsulent udefra, der tilbyder kurser på arbejdspladserne, som vil arbejde med tids- og arbejdsmiljø. Arbejdspladserne (arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter og ledere) kan rekvirere matr. via HK Kommunal MidtVest.Den særlige indsats i arbejdsmiljøåret sluttes af med et medlemsarrangement igen den 28. april 2016

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

vil du vide mere om dit arbejdsmiljø?