International handelsaftale truer den offentlige sektor

23. juni 2015  |  HK Kommunal  |

En handels- og investeringsaftale mellem EU og USA kan få alvorlige konsekvenser for store dele af den offentlige sektor herhjemme. Aftalen truer velfærden og udsætter den offentlige sektor for ulige konkurrence, mener HK Kommunal og en række andre fagforeninger.

Forhandlingerne om en handels- og investeringsaftale mellem EU og USA vækker bekymring hos flere danske fagforbund. Bekymringerne går især på, at aftalen kan svække demokratiet og medføre større magt til multinationale selskaber, fremhæver HK Kommunals næstformand Mads Samsing.

- I Danmark ønsker vi, at der sættes fokus på en velfungerende offentlig sektor som forudsætning for en effektiv og konkurrencedygtig privat sektor. Vi er nemlig ikke imod fri handel, men vi er bekymrede, hvis det viser sig, at aftalen svækker demokratiet eller medfører større magt til multinationale selskaber, siger Mads Samsing.

Bekymrede miner

Hovedårsagerne til de bekymrede miner hos de 12 danske fagforbund er, at det amerikanske arbejdsmarked er mindre reguleret, har flere lavt betalte job, dårligere beskyttelse af arbejderne og svagere fagforeninger end i hovedparten af de europæiske lande:

- Derfor kan en handels- og investeringsaftale mellem EU og USA føre til, at de europæiske arbejdere og regeringer presses til at acceptere dårligere arbejdsforhold. Og derfor skal en eventuel aftale have klare henvisninger til den internationale arbejdsorganisation ILO’s kernekonventioner. Og den skal også have helt klare bestemmelser om arbejdstagerrettigheder – herunder retten til kollektive forhandlinger, kollektive kampskridt og retten til at organisere sig, pointerer Mads Samsing.

Afstemning udsat

HK Kommunal er ligesom 11 andre danske fagforeninger medlem af verdensorganisationen for offentligt ansatte, PSI. FN har udnævnt den 23. juni til verdensdag for offentlige tjenester, og PSI har derfor sat handelsaftalen på dagsordenen denne dag.

Den 10. juni udsatte EU-Parlamentet sin afstemning om handels- og investeringsaftalen mellem EU og USA til november, og PSI opfordrer EU-Kommissionen til at udsætte forhandlingerne om aftalen, indtil Parlamentet har tilkendegivet sin holdning.

De danske medlemsorganisationer af PSI er: Danske Bioanalytikere, Metal, HK-Kommunal, HK-Stat, Hærens Konstabel og Korporal Forening, 3F, Socialpædagogernes Landsforbund, Serviceforbundet, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Offentligt Ansattes Organisationer og FOA.

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

Har du også læst...

Kompetencefonde er åbne for ansøgninger

21. juni 2018  | DL  | HK Kommunal

Efter vedtagelsen af den nye overenskomst kan medlemmer af HK Kommunal nu igen søge kompetencefonde om et kontant årligt tilskud på 25.000 kr. til uddannelse.

Rigsrevisionen retter hård kritik mod Sundhedsplatformen

21. juni 2018  | DL  | HK Kommunal

Utilstrækkelige forberedelser og urealistiske forventninger. Processen i forbindelse med den historisk dyreste investering i sundheds-it bliver af Rigsrevisionen betegnet som nærmest amatøragtig.

Ny omstillingsfond giver støtte til faglærte og ufaglærte

20. juni 2018  | HK Kommunal  | DL

Faglærte og ufaglærte i beskæftigelse får med Omstillingsfonden mulighed at få et kvalifikationsløft via gratis eller billigere videreuddannelse.

Se alle nyheder

Åbningstid: Lukket for i dag