Gigantbesparelser hærger regionerne

24. juni 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |  Jens Laursen

Trods valgløfter om milliarder til sundhedsvæsnet ser flere regioner sig i øjeblikket nødsaget til at lande spareplaner på mange hundrede millioner kroner. Lægesekretærformand forudser konsekvenser for patientsikkerheden, mens HK-tillidsrepræsentant frygter for det i forvejen hårdt pressede arbejdsmiljø.

Stigende udgifter til medicin og dyre behandlinger. Sådan lyder forklaringen fra flere regioner på planlagte millionbesparelser. Indtil videre har regionerne Hovedstaden, Sjælland og Midtjylland annonceret, at man både på kortere og længere sigt agter at barbere betragtelige beløb af budgetterne.

Mens politikerne i Region Hovedstaden netop har besluttet at skære 75 millioner kroner i 2015 og 225 millioner kroner i 2016 med besked om, at personalet skal løbe stærkere, agter Region Sjælland at spare 280 millioner kroner på 2016-budgettet.

Region Midtjylland topper sparekonkurrencen med en beslutning om, at der over de kommende år skal barberes 700 millioner kroner af regionens budget. Og Midtjylland har som den foreløbigt eneste region sat tal på, hvad besparelserne betyder for personalet: Der skal skæres i alt 777 stillinger, og det administrative område skal holde for med en personalenedskæring på 17 procent.

Pres på patientforløb

Hos Danske Lægesekretærer (DL) er formand Soile Friis ikke i tvivl om, at hospitalernes service til patienterne og i sidste ende patientsikkerheden vil blive sat under voldsomt pres, hvis besparelserne bliver effektueret som planlagt.

- Personalebesparelser vil for lægesekretærernes vedkommende betyde, at der vil blive færre hænder til at sikre de velkoordinerede patientforløb, der er så vigtige for, at hospitalerne for eksempel kan overholde ventetids- og behandlingsgarantien, siger Soile Friis og fortsætter:

- Mangel på personale i hospitalernes maskinrum vil uvægerligt føre til, at patientsikkerheden bliver udfordret. Lægesekretærerne er garanter for, at patienterne kan komme trygt og godt gennem hele deres patientforløb.

Voldsomt arbejdspres

I Region Midtjylland vil de bebudede personalenedskæringer ifølge Helle Jørgensen, der er HK-fællestillidsrepræsentant for kontor- og it-personalet på Århus Universitetshospital, få ganske mærkbare konsekvenser for arbejdsmiljøet.

- Arbejdspresset på vi administrative medarbejdere er de fleste steder i forvejen voldsomt. Forskellige nye tiltag har betydet, at vi allerede har været udsat for store effektiviseringer. Vi ønsker fortsat at give ledelserne og de andre personalegrupper service af høj kvalitet, men med endnu færre ansatte frygter jeg, at vores arbejdsmiljø vil lide ubodelig skade, lyder det fra Helle Jørgensen.

Flere regioner udtrykker håb om, at den kommende regering vil give dem en økonomisk håndsrækning ved de økonomiforhandlinger, der blev afbrudt med udskrivelsen af folketingsvalget, og som forventes afsluttet i august.

Administrativt kontorarbejde IT Lægesekretær

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK