Det, du gør for andre, får du 100 gange igen

24. juni 2015  |  Sydjylland  |

KollegaKarma: Hanne-Louise Jensen fra Haderslev Kommune kunne tirsdag byde kollegerne på is. Hun vandt nemlig ugens lodtrækning blandt de mere end 4.000 HK-medlemmer, som deltager i ’10 dage med god KollegaKarma’.

Hanne-Louise Bangsgaard Jensen, Haderslev Kommune, vinder af lodtrækning i KollegaKarma-kampagne juni 2015

En Paradis-isdisk fyldt med god is gør lykke på en varm junidag. Tirsdag var Hanne-Louise Bangsgaard Jensen lykkesprederen på Haderslev Kommunes Center for Afklaring og Udvikling, fordi hun var udtrukket som ugens vinder i HK’s KollegaKarma-kampagne.

- Selv om man i forvejen har en god kollega-kultur, er det en kultur, man skal huske at pleje og vedligeholde.

Sådan siger Hanne-Louise Jensen, socialfaglig konsulent i Haderslev Kommunes Center for Afklaring og Udvikling.
Tirsdag var der god is i lange baner til hende og kollegerne på CAU, fordi hun blev udtrukket som ugens vinder blandt de HK’ere, som er tilmeldt ’10 dage med god KollegaKarma’.

Over 4.000 HK-medlemmer er nu med i forløbet, som består af 10 små opgaver, der handler om at sprede god karma på arbejdspladsen og dyrke det gode kollegaskab.

- Da jeg læste om KollegaKarma-kampagnen i mit nyhedsbrev fra HK, tænkte jeg, at den passede perfekt til vores arbejdsplads lige nu. For vi har været igennem en strukturændring, så vi alle fysisk er blevet samlet her på samme adresse. Det betyder blandt andet, at vi skal arbejde endnu mere på tværs og på en lidt anden måde. Og i den forbindelse er der god grund til at være ekstra opmærksomme på, hvordan vi fungerer sammen, siger Hanne-Louise Jensen.

Godt kollegaskab skal ikke gå i glemmebogen

På Center for Afklaring og Udvikling, som hører under Jobcentret, har de egentlig altid været gode til at passe på hinanden, mener hun.

- Selv om vi er en meget broget skare, hvad angår uddannelse og baggrund, fungerer vi godt sammen. Vi lægger mærke til, om de andre har det godt, vi hjælper hinanden, og vi bruger meget humor i hverdagen. Når nogen har fødselsdag, pynter vi op på hans eller hendes kontor. Og vi deltager i forskellige arrangementer sammen uden for arbejdstid.

- Men man skal også hele tiden gøre noget aktivt, for at den kultur ikke går i glemmebogen. Og der er KollegaKarma-opgaverne en god hjælp, pointerer Hanne-Louise Jensen.

Så vidt hun ved, er hun den eneste på sin arbejdsplads, der deltager i ’10 dage med god KollegaKarma’. Men hver gang, hun har udført en af de 10 opgaver, har det givet anledning til snak om godt kollegaskab på arbejdspladsen.
Uanset, om hun har skullet fortælle en kollega, hvor meget hun påskønner vedkommendes arbejde eller som person – eller om der er lavet kaffe tidligt om morgenen til de andre.

Og kollegerne har også påskønnet hendes indsats:
- Pludselig står der syrener på mit bord. Eller jeg får en sød mail fra en kollega. Og sådan er det jo: Det, du gør for andre, får du 100 gange igen, siger Hanne-Louise Jensen.

Og hun tilføjer:
- Når man er på sin arbejdsplads i så mange timer, skal man altså også have det godt med hinanden. Og det kræver ind imellem, at man selv gør noget aktivt.

Læs mere om KollegaKarma her.

Følg også KollegaKarma på Facebook.

Arbejdsmiljø