Nyt projekt sætter spot på tiden i Morsø Kommune

23. juni 2015  |  MidtVest  |

Kan rutiner ændres, så der bliver skabt mere tid til arbejdet? Det er medarbejderne i Job og Borgerservice i Morsø Kommune med hjælp fra HK gået i gang med at se på.

- I forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2015 skulle der reduceres i det administrative personale. Som en følge opstod tanken i MED-systemet, om vi selv kunne finde noget tid i det daglige, så det ikke ville gå ud over arbejdsmiljøet, at der var færre hænder til at løse opgaverne, fortæller Henrik R. Christensen, job- og borgerservicechef, om baggrunden for projektet.

Værktøj til dialog

Medarbejderne i Job og Borgerservice i Morsø Kommune i gang med ved nogle store tavler at arbejde med de forskellige temaer omkring tidsmiljø

Medarbejderne i Job og Borgerservice arbejdede ud fra fem temaer med idéer til, hvilke områder der med fordel kunne ses på.

Henrik R. Christensen havde set noget materiale fra HK om tidsmiljø, som måske kunne være et værktøj, og der blev taget kontakt til HK MidtVest, som tilbød at komme og lave et oplæg til en temadag.

HK Kommunal har i samarbejde med arbejdsmiljøforskere ved RUC, Roskilde Universitet, udviklet et dialogværktøj, der kan bruges til at få gang i dialogen mellem medarbejdere og ledelse på en arbejdsplads med det formål at styrke det psykiske arbejdsmiljø og samtidig øge produktiviteten.

Det handler blandt andet om langsom tid og hurtig tid, hvor langsom tid er tid til fordybelse og koncentration, mens hurtig tid er, når opgaver bliver afviklet i et højt tempo og ofte her og nu. Også synkronisering - koordineret samarbejde - versus desynkronisering - mangelfuldt samarbejde - og flow - flydende arbejdsgange - versus fragmentation - afbrydelser og forstyrrelser - bliver berørt i hæftet.

Det blev i det lokale MED i Job og Borgerservice besluttet, at projektet med fordel kunne sættes i gang her. Onsdag 27. maj 2015 kom de to faglige konsulenter i HK Kommunal MidtVest Bente Bæk Hansen og Dorte Søndergaard på besøg i Dansk Skaldyrcenter i Nykøbing Mors, hvor 90 medarbejdere og ledelsesrepræsentanter fra Job og Borgerservice var mødt frem for at høre mere om tidsmiljø.

Efter en gennemgang blev der i grupper ud fra de fem temaer indflydelse, afbrydelser, pauser, produktivitet og rytmer arbejdet med idéer til, hvilke områder der med fordel kunne ses på.

En øjenåbner

Medarbejdere fra Job og Borgerservice i Morsø Kommune i dialog på temadagen om tidsmiljø.

Der er planlagt værkstedsdage, hvor medarbejderne i Job og Borgerservice skal arbejde videre med, hvordan de kan ændre rutiner, så der bliver skabt mere tid til at løse opgaverne.

- Temadagen har været en øjenåbner, der har givet grundlag for eftertanke. Gør vi muligvis nogle ting i løbet af arbejdsdagen, som ikke er hensigtsmæssige, og som vi måske kunne gøre anderledes eller helt undlade at gøre, fortæller Peter Bertelsen, der er tillidsrepræsentant i Borgerservice, og fortsætter:

- Der blev eksempelvis talt om afbrydelser, og dem er der en del af i Borgerservice, hvor vi får mange personlige henvendelser og også telefonopkald. Det er jo ikke noget, vi kan ændre på, da det er et vilkår i Borgerservice, men vi drøftede muligheden for, om vi kan lave telefontider, hvor nogle medarbejdere bliver holdt fri for telefonopkald. I forvejen har vi rum, hvor der er mulighed for at arbejde i langsom tid, beretter han.

Også Kirsten Larsen, der er tillidsrepræsentant i Jobcentret, synes, at temadagen var god.

- Den satte en masse idéer i gang, som vi skal arbejde videre med, og jeg tror, at processen kan være med til at skubbe nogle ting i den rigtige retning og i en vis udstrækning gavne det psykiske arbejdsmiljø, siger hun.

Der er foreløbig planlagt nogle værkstedsdage, hvor der skal arbejdes videre i grupperne og senere på tværs af grupperne med, hvordan medarbejderne kan ændre rutiner, så der bliver skabt mere tid til at løse opgaverne i Job og Borgerservice.

Fokus på tidsmiljø

HK Kommunal MidtVest vil til efteråret sætte fokus på tidsmiljøet i kommuner og regioner.

Baggrunden er, at HK Kommunal MidtVest oplever, at stadig flere medlemmer bliver arbejdsbetinget syge på grund af stress og psykiske belastninger, fordi der mangler tid til arbejdet.

Afdelingen har allerede besøgt enkelte arbejdspladser herunder Morsø Kommune med oplæg om tidsmiljø, og det er meningen, at flere arbejdspladser til efteråret vil blive tilbudt oplæg.

Kontaktperson i HK Kommunal MidtVest er faglig konsulent Ole Gamskjær, telefon: 3364 1272.

Arbejdsmiljø HK-medlemmer

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat