Satiretegning vækker utilsigtet vrede

25. juni 2015  |  HK Stat  |

En tegning på bagsiden af HK Statbladet har fået en håndfuld medlemmer til at skrive vrede mails til HK Stat og til redaktionen. Redaktør Tom Gotfred beklager, at nogen har følt sig stødt og understreger, at tegningen ikke udtrykker HK Stats holdning. Der er blot tale om en satire, som kan læses på flere måder.

’Hvad siger medarbejderne til at flytte til Nørre Nederen?’ Ordene står i en taleboble på en satirisk tegning på bagsiden af juni-udgaven af HK Statbladet. Det er en chef på en statslig arbejdsplads i hovedstadsområdet, der på tegningen stiller spørgsmålet til en anden chef. Imens er de triste medarbejdere ved at pakke deres kontorer ned – i kister. Tegningen har provokeret nogle af fagforeningens medlemmer.

- Det er udpræget arrogance at benævne provinsen som Nørre Nederen, skriver et af dem fx i en mail til HK Stat. - Jeg synes ikke, det er i orden, når pressen skriver ’på røven i Nakskov’, og jeg synes ikke, det er i orden, når HK Stat skriver: Hvad siger medarbejderne til at flytte fra København til Nørre Nederen?’, skriver et andet medlem.

Et tredje medlem skriver til HK Stats bestyrelse, at hun overvejer sit medlemskab af HK efter at have set tegningen. ’Mor er ikke sur – mor er PISSE-skuffet og bløder i hjertet efter dette knivstik’, skriver medlemmet.  På HK Stats Facebook-side spørger Preben Normann vredt, om det er ’værre for københavnere at blive tvangsflyttet end (for) andre mennesker!!! Og han er i tvivl om, hvorvidt HK er hans repræsentant eller ’foretrækker HK dem fra KBH.’

Ansvarshavende redaktør for HK Statbladet Tom Gotfred er overrasket over de stærke reaktioner og beklager, at en tegning har givet anledning til misforståelser:

- Jeg er ked af, at nogle medlemmer er blevet stødt og vrede over en satiretegning, fordi de opfatter den som et budskab direkte fra fagforeningen.

- Sagen er, at artikler og illustrationer i HK Statbladet ikke er udtryk for hverken formandskabets eller bestyrelsens holdning til en sag. HK Stats politik og holdninger fremgår blandt andet af lederen og de artikler, hvor fx formanden eller andre fra fagforeningen er citeret, siger redaktøren.

Han har svaret de enkelte kritikere af tegningen.

- Satire i ord eller streg bruger vi for at inspirere til debat. Og måske til et skævt smil. Det er på ingen måde meningen at genere nogen medlemmer eller at markere en særlig fagpolitisk holdning med bagsidetegningen, siger redaktøren.

- Vores kommunikation skal blandt andet bidrage til, at medlemmerne oplever nytteværdi af deres medlemskab. Hvis nogle oplever det modsatte, må vi blive bedre til at udtrykke os klart, så ingen er i tvivl om, hvornår det er fagforeningens politik og holdninger, der kommer til udtryk, siger redaktør Tom Gotfred.

HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK