Freelancer på tour: "Når de kan, så kan jeg også"

29. juni 2015  |  Østjylland  |

Hvordan sparker man døren ind til et kontorfællesskab – og hvilket fællesskab skal man vælge? Det spørgsmål tumler mange freelancere med. Men så inviterede Freelancer.dk på en rundtur til aarhusianske kontorfællesskaber. ”Rigtig god idé”, lød det fra deltagerne.

Freelancer på tour

Udenfor siler regnen ned. Men inde på kontorfællesskabet Værksted i Åbyhøj, springer champagnepropperne, mens snakken går lystigt.

- Velkommen til. Jeg er glad for at i kunne komme, lyder det fra Ulf Gaarsted, der driver kontorfællesskabet.

Værksted er første stop på Freelancer.dk’s tur rundt på aarhusianske kontorfællesskaber. Ideen er at give freelancere – både nuværende og kommende – mulighed for at se forskellige steder i byen, hvor frie fugle har slået sig ned i fællesskaber.

- Det er fantastisk at komme med på sådan en tur, lyder det fra arkitekt Margret Gudnadottir. Hun overvejer at slå sig ned i et kontorfællesskab til efteråret.

- Turen i dag er en stor hjælp for mig. Jeg ser forskellige fællesskaber, og jeg møder nogle af de freelancere og selvstændige, der allerede har taget skridtet. Det giver mig en følelse af, at jeg ikke er alene, og det booster lysten til selv at kaste sig ud i freelance-livet, siger hun.

På Værksted er det meget forskellige virksomheder, der holder til. Arkitekter, en arkæolog, en investor og et salt-firma, for at nævne nogle af dem.

- Vi sparrer med hinanden hele tiden. Alt fra, hvordan man bogfører en taxabon til, hvordan man kommer videre med en forretningsidé, svarer Ulf Gaarsted på spørgsmålet om, hvor meget de bruger hinanden i fællesskabet.

Godt at se forskellige fællesskaber

Freelancer på tourChristina Larsen, der er uddannet designteknolog, er egentlig mest på jagt efter et job. Men overvejer også at springe ud som freelancer.

- Jeg bliver mere og mere varm på ideen. Og tager jeg springet, så vil jeg helt sikkert sidde i et kontorfællesskab, fortæller hun.

For hende, betyder det nemlig meget at have kollegaer.

- Derfor er det rigtig godt med netværket Freelancer.dk, og det er supergodt med sådan en tur, som vi tager i dag. Så ser vi forskellige kontorfællesskaber, og kan få en fornemmelse af, hvad der passer os hver i sær, siger hun.

Kontorfællesskabet Sjak 27 i Mejlgade er næste stop på vejen. En gå-tur i silende regn har rystet gruppen endnu mere sammen, og snakken er blevet mere ivrig.

- Tag en kop kaffe, lyder det venligt fra Sander Jensen, der byder velkommen indenfor. Mens deltagerne tørrer efter regnskyllet, fortæller han, at Sjak 27 er et sted, hvor man vil fællesskabet. Og et sted, hvor man giver opgaver til hinanden, hvis det er muligt.

- Lige nu er vi tre firmaer, der arbejder sammen om en opgave, siger han.

En blandet landhandel

Freelancer på tourFreelancerne i Sjak 27 arbejder også sammen med andre kontorfællesskaber i byen. Blandt andet Idériget, der er sidste stop på dagens tour.

- Når man sidder alene derhjemme, så kan små ting pludselig blive meget store. Men når man er i et fællesskab, så er der altid en, man lige kan få et godt råd af, fortæller Søren Skou Christensen, der har en plads hos Idériget.

Og han bakkes op af Jakob Rauff Baungaard, der viser rundt i Idériget, som han var med til at starte i 2010.

- Vi er en meget blandet landhandel, der kan give opgaver til hinanden og hjælpe hinanden hele tiden. Vi er kollegaer, der spiser frokost sammen og holder fester sammen og vil hinanden det bedste. I modsætning til et freelanceliv hjemme i privaten, så er der hele tiden nogen her, der lige spørger, hvordan det går med den og den opgave. Det holder os til ilden, fortæller han, mens ”kollegaerne” nikker. Flere af dem har slået sig ned ved bordet, for at hilse på de måske kommende konkollegaer.

For Margret Gudnadottir, har Tour de Freelancer givet endnu mere mod på at springe ud i det frie liv.

- Når de kan, så kan jeg også, siger hun

Se billedegalleri fra Tour de Freelancer på Facebook

Du kan læse mere om kontorfællesskaberne her:

Værksted

Sjak 27

Idériget

Freelancer Arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK