Vi ved hvem du er og kender dine interesser

29. juni 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Biblioteket i Randers bruger dine data til at foreslå bøger og materialer du kan låne. Uden du bemærker det. Foto: www.randersbib.dk

Randers Biblioteker prøvekører et nyt system, der skal inspirere brugere ved at komme med tips og ideer til relevante lån. Det sker ud fra data, som er lejret i lånekortet ved aflevering af materialer eller når man logger ind på en ubemandet filial.

Lånere på Randers Bibliotek afleverer i al ubemærkethed en lang række personlige data til et system, som så betales tilbage til brugerne i form af målrettet og individuel inspiration på storskærme til brugerne.

Velkommen til det nyeste inden for biblioteksteknologi og Bib Brother.

Systemet hedder ”Det transformative bibliotek”, som får biblioteket til at tilpasse sig de aktuelle gæsters ønsker, interesser og behov.

Skærmannoncer tilpasser sig gæsterne

Henrik Secher Nielsen er HK’er og projektleder på forsøget i Randers.

Han forklarer, at systemet har været afprøvet i såvel ubemandede filialer som biblioteker med betjent åbningstid.   Pointen er, at systemet indfanger en masse digitale data og oplysninger om de aktuelle gæster og ud fra det drejer servicen specifikt og målrettet mod dem.

Det kan være på storskærme i rummene, som pludselig viser relevante bøger om krimi, børnebøger eller film.

Gør brug af sensorer og afleveringsdata

Data om gæsterne kommer fra forskellige digitale kilder. Oplysninger om alder og køn kommer fx fra indgangskontrollen forklarer Henrik Secher Nielsen.

- Men vi trækker også opstillingsdata fra afleverede bøger og benytter bevægelsescensorer i dele af biblioteket, fx krimi og børneafdelingen, så vi ved, hvilke gæster der er i biblioteket og hvor der er aktivitet og dermed kan målrette tilbud efter det.

På baggrund af den viden om gæster, køn, alder, aktuel interesse og præference for genrer beregner systemet, hvilket scenarie af inspirationer, det skal aktivere.

På forhånd har man defineret otte forskellige scenarier – nemlig, børn 0-6 år, børn 6-12 år, nyheder, krimi, skønlitteratur, tidsskrifter, film samt rejser/mad.

Etiske overvejelser om sex og skilsmisse

Det har hele tiden været en del af projektet at gøre sig etiske og juridiske overvejelser i forhold til brug af data, understreger Henrik Secher Nielsen.

- Det må ikke være sådan at naboen kan stå i biblioteket og regne ud, at man måske er ved at blive skilt eller andet personfølsomt, fordi der dukker anbefalinger om det emne op på skærmen. Og afleverer man en erotisk bog, går det bare ind under skønlitteratur. Det er også derfor, vi har valgt emnerne lidt brede, så vi undgår at virke grænseoverskridende