Hvad flytter folkemødet for os i Handel?

30. juni 2015  |  Midt

Med 750 arrangører og mere end 2700 arrangementer giver Folkemødet på Bornholm rig mulighed for at lytte, debattere og påvirke. Her giver sektorformand Pia Thurøe sit bud på et par arrangementer, der på sigt kan flytte noget for os i HK Handel.

pia turøe
Pia Thurøe
Sektorformand
HK Handel Midt
Helle Torning taler til folkemødet   - Folkemødet havde igen i år et fascinerende bredt udbud af emner og temaer på programmet, og der var bestemt nogle af arrangementerne, der har eller vil få stor betydning for HK og vores medlemmer. Der opstår ofte en ret god dialog mellem paneldeltagere, oplægsholdere og publikum, hvor vi kan præge dagsordenen, fortæller Pia Thurøe om årets oplevelser på Bornholm:

- Jeg deltog i år blandt andet i arrangementer om uddannelse, arbejdsmarked og fagbevægelsens fremtid. Der var som altid inspiration at hente fra spændende og dygtige paneldeltagere, og jeg tror på, at vi på Folkemødet kan præge debatten og tager noget med os, der omsættes i vores måde at agere på. På den måde kommer det mere eller mindre direkte til at gøre en forskel ude hos det enkelte medlem af HK Handel Midt.

- Et godt eksempel er styrkelsen af erhvervsuddannelserne. Det er i alles interesse, at vi får talt vores uddannelser op. Gør dem attraktive og interessante for flere unge, og at vi styrker vores eget faglige selvværd ved at genskabe en stolthed over de fag, vi er uddannet i.

EUD – et håndværkertilbud eller en sikker fremtid

EUD debat

Debat på Folkemødet 2015 om, hvordan vi kan gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive.

Arrangør: Dansk Erhverv
Tema: Uddannelse og erhvervsliv

Beskrivelse: Erhvervsuddannelsesreformen træder snart i kraft, og med udgangspunkt i en demonstration af salgsassistentens job, diskuteres hvordan branchen kan bidrage til at ændre fortællingen om erhvervsuddannelsernes ry og rygte.

Pia Thurøe:
   - Hvordan får vi markedsført vores erhvervsuddannelser bedre? Det var temaet for arrangementet, der blandt andet handlede om, hvordan vi kan hjælpe hinanden med at tale erhvervsuddannelserne op – og hvordan vi får lagt vægt på, at en detailuddannelse indeholder meget andet end at sætte dåser på hylderne i supermarkedet. Vi skal arbejde for, at det ikke er så tabubelagt at gå på en erhvervsskole sammenlignet med for eksempel det almene gymnasium.

- I praksis skal vi allerede i folkeskolens brobygning være bedre til at fortælle de unge og deres forældre, hvad en erhvervsuddannelse er og kan bruges til. Der er noget snobberi, vi skal hjælpe hinanden med at komme af med.

Frihed i fremtiden – det socialdemokratiske frihedsbegreb

Frihed i fremtiden

Debat med bl.a. Mette Frederiksen om, hvad er et moderne frihedsbegreb er?

Arrangør: Tænketanken Cevea og AOF Danmark
Tema: Hvad er frihed? Hvad er et moderne frihedsbegreb?

Beskrivelse: Debat med bl.a. Mette Frederiksen, Socialdemokratiets formand og Kristian Weise, direktør i Tænketanken Cevea.

Pia Thurøe:
   - Det var en spændende debat, hvor Mette Frederiksen bl.a. slog fast, at der skal være bedre balance mellem at hjælpe dem, der er sårbare/psykisk syge og samtidig sørge for, at de, der selv kan, skal have muligheden for at kunne. Fællesskabet forpligter, og man bliver nogle gange nødt til at acceptere, at fællesskabet bestemmer. Kristian Weise gav udtryk for en bekymring over, at det ser ud til at den fremtidige generation ikke får det bedre end den forrige. Højrefløjen mener, det er OK, at alle ikke får gode liv… tankevækkende holdning…

- Mette er ikke i tvivl om, at DK er forandret efter terroraktionen i Kbh. i februar. Nogle gange bliver vi nødt til at tage friheden fra de få, så de mange kan have den. Forstået således, at f.eks. ballademagere i Vollsmose skal håndteres… Spørgsmålet er, om vi har modet til at forpligte os i relationer med mennesker, der ikke ligner os selv? Den er svær og svær at gøre forpligtende. Der er ingen, der kan noget uden andre. Vi er hinandens forudsætning. Tør vi påtage os ansvaret for bekymring af forhold, der ikke rammer én selv? Tør man tage ansvar for eksempelvis miljøudfordringer, som 100% sikkert vil komme i fremtiden, men ikke inden for ens egen tid og liv? Budskabet var helt sikkert: Vær mere nysgerrig på dem, der ikke ligner dig selv.

Hvad er fagbevægelsens fremtid? Tænketanke vs. fagbosser

Tænketank vs fagforening

Fagbosser vs. Tænketank til Folkemødet, arrangeret af HK Danmark

Arrangør: HK Danmark
Tema: Beskæftigelse/arbejdsmarked

Beskrivelse: Hvad skal vi med fagbevægelsen? Hvad skal den tage sig af og holde sig fra? Og hvordan skal den indrettes i fremtiden? Hør tænketankenes tanker, og fagbevægelsens formænds svar.

Pia Thurøe:
   - Dansk Arbejdsgiverforenings repræsentant gav udtryk for, at fagbevægelsen bliver nødt til at kigge kontingentet efter i sømmene og sætte det ned, ligesom DA selv har gjort det for at få flere medlemmer. Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen understregede, at det er vigtigt at kigge fremad og konstaterede, at de vigtigste politiske emner for fagbevægelsen vil være erhvervspolitik og arbejdsmarkedspolitik. Han mener, det er vigtigt at politikerne tager arbejdsmarkedets parter med på råd, da de er en del af virkeligheden og har erfaringerne. Fagbevægelsen skal føre en ny social dialog, der bidrager til samfundsdebatten, og solidariteten blandt fagbevægelsens parter skal styrkes på tværs af fagforeninger og på tværs de store organisationer, da værdierne er ens for LO- og FTF-medlemmer. Solidaritet mellem de faglige organisationer er et fremtidigt must….

- Vores HK-formand Kim Simonsen lagde vægt på, at det er vigtigt at udfordre sig selv, og nogle gange er det måske ligefrem ok at sige noget, der gør ondt på en selv. Der er ingen tvivl om, at hvis de store hovedorganisationer kan finde fælles fodslag og blive enige om et fælles værdigrundlag, vil vi stå stærkere i fremtiden.

Handel

se alle de fordele