Fyret tillidsrepræsentant får erstatning

30. juni 2015  |  MidtVest  |

En tillidsrepræsentant, der blev fyret med begrundelsen samarbejdsvanskeligheder, får nu erstatning.

Det er HK MidtVest, der har skaffet erstatningen til tillidsrepræsentanten, der 19. december 2014 blev fyret fra sit job i en lokalafdeling af en landsdækkende organisation, hvor der gennem længere tid havde været problemer med det psykiske arbejdsmiljø.

Og sektorformand for HK Privat MidtVest, Inger Stranddorf, glæder sig over afgørelsen, der slår fast, at det ikke er ok at fyre en tillidsrepræsentant for at passe sit tillidshverv.

Massive problemer

Mand med skilt på skjorten, hvor der står fyret.

Tillidsrepræsentanten blev beskyldt for at have modarbejdet ledelsen og senere fyret.

I 2013 havde der været holdt en Personalekonference om, hvordan samarbejdsvanskeligheder i lokalafdelingen kunne løses. Men efter konferencen manglede medarbejderne fortsat tillid til ledelsen, og de mistrivedes.

Problemerne var så massive, at arbejdsmiljørepræsentanten 2. december 2014 på opfordring fra medarbejderne valgte at melde organisationen til Arbejdstilsynet.

11. december blev tillids- og arbejdsmiljørepræsentanten begge kaldt ind på lederens kontor, hvor lederen forlangte svar på, om de havde meldt afdelingen til Arbejdstilsynet. Da arbejdsmiljørepræsentanten bekræftede, at der var foretaget en anmeldelse, og tillidsrepræsentanten fortalte, at han var bekendt med anmeldelsen, blev de beordret hjem for at forberede sig på, hvordan de syntes, samarbejdet i afdelingen fremover skulle være.

Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanten blev 12. december sat til at lave et oplæg til ledelsen til, hvordan forholdene i lokalafdelingen kunne forbedres. Oplægget skulle drøftes på et møde med ledelsen 16. december og præsenteres på et personalemøde 18. december 2014.

Da de mødtes med ledelsen 16. december, blev tillidsrepræsentanten beskyldt for at have modarbejdet ledelsen og modtog en påtænkt opsigelse begrundet i samarbejdsvanskeligheder. Efter en lokal forhandling med deltagelse af HK MidtVest, som var tillidsrepræsentantens fagforening, blev han sagt op 19. december 2014 og fritstillet indtil sin fratræden i juni 2015.

To advarsler

Forud for fyringen var gået et forløb, hvor tillidsrepræsentanten 19. juni 2013 i forlængelse af et personalemøde modtog en mundtlig advarsel.

Personalemødet handlede om nedlæggelse af Samarbejdsudvalget. Medarbejderne havde valgt et nyt medlem til Samarbejdsudvalget, der kom fra samme afdeling som et siddende medlem. Men ledelsen ønskede en bred repræsentation i udvalget og gav på mødet udtryk for, at blev der ikke valgt et medlem fra en anden afdeling, ville man nedlægge udvalget.

Tillidsrepræsentanten var på mødet vedholdende i sit krav om et svar på nedlæggelsen af Samarbejdsudvalget. Men det blev af ledelsen udlagt til, at han optrådte aggressivt på mødet og afbrød mødelederen, hvorfor han modtog en mundtlig advarsel.

16. oktober 2013 fik han en skriftlig advarsel, fordi han under en sygemelding efter ledelsens opfattelse over for udefrakommende skulle have ytret sig negativt om arbejdsforholdene i afdelingen. Advarslen blev afleveret under en sygefraværssamtale efter tre ugers sygemelding. Midt under mødet, hvor der blev talt om tillidsrepræsentantens tilbagevenden til arbejdspladsen, fik han af lederen den skriftlige advarsel.

Påbud fra Arbejdstilsynet

Da det i juni 2015, efter HK MidtVest var gået ind i sagen, kom til en faglig voldgiftssag, vidnede flere medarbejdere til tillidsrepræsentantens fordel. Dertil kom, at Arbejdstilsynet 18. marts 2015 valgte at udstede et påbud angående det dårlige psykiske arbejdsmiljø til arbejdspladsen. Og den faglige voldgiftssag endte med, at tillidsrepræsentanten fik tilkendt en erstatning på 186.607, 85 kroner grundet i, at han kun havde været ansat på arbejdspladsen siden 2011 og tillidsrepræsentant siden 2013.

Opmanden i sagen fandt ikke, at de to advarsler kunne tillægges betydning for vurderingen af opsigelsens saglighed. Opmanden fandt heller ikke, at det, at tillidsrepræsentanten ikke specifikt orienterede ledelsen om anmeldelsen til Arbejdstilsynet, kunne begrunde en opsigelse. Og der blev lagt vægt på, at møderne i december 2014 efter forklaringerne fra tillids- og arbejdsmiljørepræsentanten måtte antages at være forløbet på en for dem helt uacceptabel måde.

Arbejdsmiljø Opsigelse Tillidsrepræsentant

Find vores åbningstider og adresser

Find HK MidtVest

Følg HK MidtVest på Facebook