Lufthavnsmedarbejder:Jeg er bekymret

01. juli 2015  |  HK Service Hovedstaden

Ryanair trykker stemningen blandt lufthavnens medarbejdere. Kun få kolleger bliver direkte berørte af konflikten, men alligevel er Ryanair et altoverskyggende tema i frokostpauserne. En af de bekymrede ansatte er Tony Bügel Jensen fra SAS Ground Handling. Han frygter, at han ikke har sit arbejde om få år, hvis Ryanair får lov at forsætte som nu.

Af Sofie Brobæk Lerche

Siden d. 18. marts har Ryanair haft base i Københavns Lufthavn. Det bekymrer personalet i hele lufthaven, som frygter for deres fremtidige ansættelsesvilkår.

En af de bekymrede medarbejdere er Tony Bügel Jensen, som arbejder hos SAS Gound Handling. Han fortæller, at stemningen på arbejdspladsen er, at Ryanairs forretningskoncept er uønsket.

"I SAS har vi haft overenskomst i 75 år. Traditionen for gode, aftalebestemte arbejdsforhold er Ryanair ved at ødelægge. Vilkårene hos dem er uacceptable, og de undergraver vores rimelige forhold i SAS. Det er jo et princip for Ryanair, at de ikke vil tegne overenskomst".

Sådan fortæller Tony Bügel Jensen, der er bekymret for sin fremtid som ansat i Lufthavnen.

"Jeg frygter, at konkurrencen fra Ryanair gør, at SAS vil gå konkurs. Det vil få alvorlige konsekvenser. Infrastrukturen i Skandinavien vil blive ødelagt, fordi SAS har et stort rutenet i Danmark, Norge og Sverige. Kunder fra hele Skandinavien flyver fra Københavns Lufthavn med store selskaber som Singapore Airlines, Thai Airways, Air Canada osv. Hvis de skandinaviske ruter lukker, vil det betyde, at selskaberne mister deres kunder og derfor nok vil trække sig fra København".

Infrastrukturen er ikke Tony Bügel Jensens eneste bekymring. Hvis SAS og derfor også andre selskaber må lukke, kommer mange til at miste deres job.

"Så bliver der kæmpearbejdsløshed i København. Det er altså rigtig mange mennesker, som mister deres job så. Det er ikke kun de lufthavnsansatte, det vil berøre. Der er også mange underleverandører i spil".

Bakker konfliktramte kollegerne op
I SAS Ground Handling er medarbejderne ikke direkte ramte af konflikten, men de står bag deres kolleger i Aviator og Copenhagen Flight Service.

"Selvfølgelig giver vi vores konfliktramte kolleger moralsk opbakning. Selvom vi er i forskellige selskaber, er vi ikke konkurrenter. Vi er kolleger. Og vi har alle en interesse i at vinde konflikten".

Organisering