Ny strategi viser vejen for kommunal digitalisering

01. juli 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Med en vision om en stærk, decentral offentlig sektor har KL offentliggjort en digitaliseringsstrategi med 60 indsatsområder i de kommende fem år.

Flere ældre medborgere og færre i arbejdsstyrken tvinger kommunerne til at være mere effektive. Det er den centrale udfordring, der ligge bag et nyt udspil fra Kommunernes Landsforening (KL): Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi.

Med hensyn til systemer og værktøjer bliver strategien, der gælder frem til 2020, mere konkret efter omkring årsskiftet, men den fastslår en vigtig erkendelse: Successen for digitalisering i kommunerne afhænger af kommunernes evne til at involvere og motivere borgere og virksomheder, for det er dem, der skal benytte de nye midler til digital betjening.

Strategien fremhæver også en faldgrube: En uigennemskuelig offentlig sektor med fremmedgørende systemer, hvor beslutningerne træffes langt væk fra borgerne. KL’s mål er at styrke nærheden til borgerne og virksomhederne med en sammenhængende service i lokalsamfundet. ”Nær og tilgængelig”, som KL kalder det.

Handlingsplan omkring årsskiftet

Derfor finder KL det vigtigt, at systemerne udvikles med udgangspunkt i lokale erfaringer i fx jobcentre eller socialforvaltninger. De kan ikke udtænkes i en central styrelse, mener KL, men staten er til gengæld god til at sikre den grundlæggende infrastruktur med NemId og Digital Post. Strategien henviser i øvrigt til, at kommunalt samarbejde hidtil er resulteret i 40 succesfulde, digitale projekter.

”Sammenhængende” betyder blandt andet, at de offentlige myndigheder skal blive bedre til at udveksle, koordinere og genbruge data, og henvendelser skal kunne besvares hurtigt, fordi sagsbehandleren har nem adgang til de nødvendige informationer.

60 indsatsområder anviser retningen for digitaliseringen i kommunerne. De handler om så forskellige ting som blandt andet læremidler i folkeskolen, udsatte børn og unge, geodata, det digitale bibliotek, beskæftigelsesindsatsen, byggesagsbehandling og ledelsesinformation.

Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi har i foråret været i høring hos landets kommuner, og som nævnt begynder arbejdet nu med at omsætte strategiens indsatser til konkrete initiativer, programmer og projekter. I samarbejde med staten og regionerne skal der laves en nye fællesoffentlig digitaliseringsstrategi, og målet er at vedtage en handlingsplan for kommunale initiativer omkring årsskiftet.

Læs mere om strategien her.

Digitalisering

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK