Skarpe svar på konfliktens spørgsmål

01. juli 2015  |  HK Service Hovedstaden  |  HK Privat

Sagen om Ryanair har kørt siden marts, og onsdag eftermiddag faldt Arbejdsrettens dom: En konflikt mod Ryanair er lovlig. Vi har nu sendt strejkevarsel, som betyder, at sympatikonflikten mod Ryanair starter i løbet af juli måned. Men hvad er op og ned i den kommende konflikt omkring Ryanair?

Af Sofie Brobæk Lerche

Hvor slemt er det egentlig at arbejde i Ryanair?
En månedsløn på under 10.000 kr. Ingen løn under sygdom. Ingen barns første sygedag. Man betaler selv for sin uniform. Den 6. ferieuge en blot en drøm.

Det er bare nogle af de forhold, som ansatte i Ryanair må indfinde sig under. Arbejdsmiljøet er heller ikke i top, for hviletidsreglerne bliver ofte glemt, og sikkerheden i flyene er kritisk. Der er eksempelvis ingen hjertestartere ombord på maskinerne.

Som ansat i Ryanair skal man også være omstillingsparat lidt ud over det sædvanelige. Selskabet kan nemlig flytte en medarbejders base fra et land til et andet med øjeblikkelig virkning. Samtidig kræver de, at medarbejderne højst bor 1 time væk fra deres base.

Hvorfor endte sagen i Arbejdsretten?
I oktober 2014 annoncerede Ryanair, at de vil begynde en håndfuld flyvninger fra Københavns Lufthavn. Vi bød dem velkommen med en forventning om, at de ville tiltræde danske overenskomster. Det har selskabet ikke ønsket, og derfor har vi i fagbevægelsen varslet konflikt.

Den danske fagbevægelse kan kun konflikte med danske arbejdspladser, og Ryanair mener, at de er en irsk arbejdsplads på trods af deres nye base i København. Derfor har vi bragt sagen for Arbejdsretten, som måtte afgøre, hvorvidt det er lovligt for den danske fagbevægelse at starte en konflikt mod det irske flyselskabs danske baser.

Som forventet fik vi medhold i afgørelsen, som betyder at vores konflikt starter midnat mandag d. 6. juni.

Hvad betyder det, at Ryanair har base i København?
Et flyselskab kan godt flyve til og fra København uden af have base i Københavns Lufthavn. Det gør eksempelvis EasyJet, som har ruter, der mellemlander i København og derfor samler passesager op og sætter passesager af i Københavns Lufthavn. De ansatte i EasyJet er ikke tilknyttet Danmark, men er ansat i et andet land, hvor deres base ligger, og hvor de møder på job.

Ryanair har fået en base i Københavns Lufthavn, hvilket betyder, at selskabet har en stribe medarbejdere, som er ansat i Danmark med tilknytning til denne base. De møder på arbejder og får løn udbetalt fra den danske base.

Det er kun de danskansatte – altså de, der er ansat på en base i Københavns Lufthavn – som vi kræver overenskomst for.

Hvorfor er ingen af Ryanairs medarbejdere involveret?
Kun ganske få af Ryanairs ansatte har prøvet at tage kontakt til fagbevægelsen om deres dårlige arbejdsforhold. De er blevet fyret. Samtidig står der direkte i mange af de ansattes kontrakter, at de ikke må være medlem af en fagfagforening eller udtale sig om flyselskabet.

Medarbejdernes frygt for en fyrreseddel overskygger alle håb om bedre arbejdsforhold, og derfor er ingen af medarbejderne medlem af en fagforening eller engageret i konflikten.

Hvem skal så konflikte?
Ryanairs nye base i København skaber bekymring blandt kollegerne i lufthavnens andre selskaber. Hvis alle flyselskaber skal kunne konkurrere med discountbilletter fra Ryanair, koster det på de gode løn- og ansættelsesvilkår, som ellers præger lufthavnens arbejdspladser. Medarbejderne frygter discountløn, og derfor har de varslet sympatikonflikt mod Ryanair.

Sympatikonflikten består i, at de selskaber som sælger deres ydelser til Ryanair, lukker ned for disse i konfliktperioden. Billetsalg, bagage check-in og ankomstservice er de HK-områder, som lukker ned for Ryanair. Det er HK’ere i Aviator og Copenhagen Flight Service, som sympatikonflikter. De nedlægger ikke arbejdet helt, fordi kun en del af deres opgaver vedrører Ryanair.

Samtidig lukker 3F’erne ned for benzintankning af flyene og bagagepakning, mens Vagt- og Sikkerhedsfunktionærerne søger for, at Ryanair-passagerene ikke kommer igennem security check.

Men har Ryanair ikke allerede base i Billund?
Jo, Ryanair har siden 2011 haft base i Billund Lufthavn. Ud fra strategiske overvejelser beslutter fagbevægelsen, hvornår de sender et konfliktvarsel afsted, og indtil nu har timingen ikke været rigtig. Men med Ryanairs indtog i Københavns Lufthavn er tidpunktet nu det rette til at igangsætte en konflikt, og vi sætter alle kræfter ind på at modarbejde et samfund med Ryanair-standarder.

Organisering

Få styr på de ord
og begreber som bruges i ryanair-sagen

Læs her