Du har stadig ret til en lønsamtale i år

02. juli 2015  |  HK Handel  |

Hvis den Stark-forretning, du arbejder i, er dækket af en overenskomst, har du krav på en årlig lønsamtale – uanset hvad der står på intranettet.

- Stark har jo meldt ud, at der i lighed med tidligere år ikke er mulighed for lønforhandlinger, og at der i stedet vil træde et nyt bonussystem i gang. Men overenskomsten giver ret til en årlig lønsamtale, og det kan virksomheden ikke bare beslutte at omgå, så den har du stadig krav på, siger Peder Knudsen, tillidsrepræsentant i Stark, Holstebro.

Det er vigtigt, at holde fast i lønsamtalerne, for de giver resultater. I en medlemsundersøgelse fra 2012 svarede 77 procent af HK Handels medlemmer, at deres lønsamtale havde givet en lønstigning. Derfor ærgrer det Jan Larsen, tillidsrepræsentant i Stark i Horsens, hvis ledelsens første udmelding om, at der ikke skulle holdes lønforhandlinger, får nogen til at lade være med at tage deres lønsamtale.

- Når folk først har fået den besked, bliver det endnu sværere at komme med sine lønønsker, for man tænker jo, at der ikke er noget at komme efter. Men man skal gøre det og få sagt de ting, man gerne vil sige i stedet for at gå og sige det til hinanden til hverdag. Og hvis man på trods af flere eller nye opgaver ikke kan få mere i løn, så få begrundelsen på skrift, for så kan du bruge den viden ved din næste lønsamtale, siger Jan Larsen.

Tillidsvalgte-netværket i Stark holdt møde om ledelsens udmelding sidst i juni og er enige om, at det er et brud på overenskomsten helt at afvise lønsamtaler og erstatte dem med en bonusordning.

Kunne du tænke dig et kursus i lønforhandling?

Din lokale HK-afdeling tilbyder løbende kurser i lønforhandling, så kontakt din lokale tillidsrepræsentant, hvis du vil have argumenterne pudset af før samtalen, så samler de sammen til et kursus for dig og dine kolleger. Hvis du ikke har en tillidsrepræsentant på din arbejdsplads, kan du kontakte din HK-afdeling direkte og høre om muligheden for et lønforhandlingskursus.

Hvis din arbejdsplads ikke har overenskomst, er du også meget velkommen til at kontakte din lokale HK-afdeling og høre, hvad der kan gøres ved det.

Handel Overenskomst