Kommunal velfærd går svære tider i møde

02. juli 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Den nye regering agter at barbere ekstra 2,5 milliarder kroner årligt af den kommunale velfærdsproduktion. Serviceforringelser gavner hverken samfundsøkonomien eller den enkelte borger, lyder det fra HK Kommunal.

Daginstitutioner, skoler, tandpleje, beskæftigelsesindsats og en lang række andre velfærdsområder kan se frem til nye besparelser fra 2016 og frem. Den nye Venstre-regering har i sit regeringsgrundlag nemlig bebudet, at man til en såkaldt omprioritering vil beskære én procent af den kommunale serviceramme om året. Det svarer til 2,5 milliarder kroner årligt eller i alt 10 milliarder kroner frem mod 2020.

Den planlagte nedskæring i den kommunale service kommer oven i den tidligere regerings effektiviseringskrav på 12 milliarder kroner frem mod år 2020. Dertil skal lægges den ene milliard, der ved sidste års kommuneaftale er forudsat indhentet fra blandt andet digitaliseringen.

Gensidig afhængighed

Udsigten til markante forringelser i den kommunale velfærd foruroliger HK Kommunals formand, Bodil Otto.

- Yderligere besparelser risikerer at bremse det spirende opsving, vi er vidne til i øjeblikket. For hvad enten det drejer sig om uddannelse, sundhed eller social tryghed nyder både virksomheder og borgere kun godt af en tidssvarende offentlig service på et højt niveau. Den private sektor er i den grad afhængig af en velfungerende offentlig velfærdsproduktion, siger Bodil Otto.

Formanden noterer sig også, at administrationen bliver nævnt som et selvstændigt spareobjekt.

- Men det får jo ikke de administrative opgaver til at forsvinde. Det betyder bare, at andre faggrupper skal bebyrdes med mere administration, hvilket tager tid fra deres kerneopgaver, konstaterer Bodil Otto.

Selvlysende bænke

Også i KL vækker udsigten til flere nedskæringer bekymring. KL’s formand, venstreborgmesteren Martin Damm, slår fast, at de lavthængende effektiviseringsfrugter allerede er høstet, og at regeringens udspil kun kan omsættes i reelle besparelser.

Fra finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) lyder det, at pengene kan findes på veje og administration, mens regeringspartiet politiske ordfører, Jakob Ellemann-Jensen (V), peger på, at kommunerne kan spare på bycykler og selvlysende bænke.

Politik