HK: Dramatiske kommunebesparelser rammer borgerne

03. juli 2015  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Finansministerens skruetvinge over den kommunale økonomi rammer den borgernære velfærd. HK Kommunal er dybt bekymret over sparekursen, der er langt ude over, hvad Venstre lovede danskerne i valgkampen.

Den netop indgåede aftale mellem kommunerne og finansministeren om kommunernes økonomi i 2016 betyder en dramatisk opbremsning i den borgernære velfærd. Kommunerne skal spare en procent om året i de kommende fire år. I 2016 er besparelsen 2,4 milliarder kroner – hvoraf kommunerne dette år kan få de 1,9 milliard tilbage til særlige indsatser.

Administrativt cirkus

Formanden for HK Kommunal Bodil Otto kalder den øvelse for et administrativt cirkus, der ikke tjener noget fornuftigt formål, og som langtfra flugter med det, Venstre lovede i valgkampen.

- Det decentrale Danmark er skudt tilbage med denne aftale, hvor regeringen tager tøjlerne ud af hænderne på kommunerne og lader de lokale forvaltninger stå tilbage på perronen uden beslutningskraft. Derudover bliver besparelserne mærkbare for borgerne, for der er ikke meget fedt tilbage i kommunerne, som jo allerede har effektiviseret mærkbart de seneste mange år, siger Bodil Otto.

Sparekursen underminerer ifølge Bodil Otto også betingelserne for fremgang og velstand.

- Vi taler om en barbering af den borgernære velfærd på i alt 10 milliarder kroner frem mod 2020. Det vil kunne mærkes. Ikke alene hos de børn, unge, ældre, ledige eller syge, der er så afhængige af et velfungerende velfærdssystem. Nej, sparekursen vil også ramme både virksomheder og veletablerede borgere, der helt overordnet nyder godt af en borgernær service for at de kan præstere optimalt til gavn for væksten i landet, konstaterer Bodil Otto.

Lyt til de ansatte

HK Kommunal-formanden opfordrer til, at man lytter til de ansatte og deres gode ideer:

- Arbejdsmiljøet i kommunerne er i forvejen presset. Hverdagen handler om at løbe stærkt, og mange ansatte har i forvejen for mange opgaver i forhold til den tid, der er til rådighed til at løse dem. Så min opfordring til arbejdsgiverne er, at de lytter til medarbejderne og involverer dem i det, der nu skal ske.

Bodil Otto noterer sig, at finansministeren særskilt har nævnt administration som et spareobjekt, og at ordet effektiviseringer gentages mange gange i økonomiaftalen.

- Det er værd at huske, at langt hovedparten af det arbejde, der kaldes administrativt, har at gøre med meget jordnære ydelser som miljøgodkendelser, fødevarekontrol, sociale ydelser, jobindsats, tandpleje og udsatte børn. Bliver disse områder udsultet, vil det få alvorlige konsekvenser for såvel borgere som virksomheder, fastslår Bodil Otto.

Effektiv administration er forudsætningen for velfærd

Formanden tilføjer, at andre faggrupper som lærere, læger og pædagoger klager over, at de er overbebyrdet med administration, som stjæler deres arbejdstid.

- Besparelser på administrationen får jo ikke de administrative opgaver til at forsvinde. Det betyder bare, at andre faggrupper skal bebyrdes med mere administration, hvilket tager tid fra deres kerneopgaver. En effektiv administration er altså også forudsætningen for, at vores velfærdssamfund kan hænge sammen, konstaterer Bodil Otto.

Ifølge HK Kommunal er det positive i kommuneaftalen, at der nu tages initiativ til en plan for det nære sundhedsvæsen.

Læs om kommuneaftalen på Finansministeriets hjemmeside.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK