10 måder at få en syg ferie på

06. juli 2015  |  Dansk Laborant-Forening

DL-F har samlet ti eksempler på, hvad man skal være opmærksom på i sommertiden. Men bare rolig – der er medlemmer af Dansk Laborant-Forening som er med til at analysere og sikre, at ferien alligevel kan holdes uden bekymringer. De sikrer en sikker ferie – sammen med vores egen snusfornuft.

1. Tid til is – med tilbehør?

Sommertid er istid. Men når den gammeldags isvaffel bliver lavet, kan tilbehøret være andet end guf.For hvis skeen, der bruges til at lave kuglerne med og det vand den står i, ikke holdes ren eller står i koldt vand – ja, så er der risiko for bakterier som tilbehør. Vandet skal desuden skiftes tit, for ikke at blive lunkent og dermed danne grobund for bakterier.

2. Blågrønne alger

Før du hopper i bølgen blå, så tjek lige væksten af blågrønne alger. Du kan ikke afgøre om en algeopblomstring er giftig bare ved at se på vandet. Brug derfor din sunde fornuft, inden du enten selv hopper i bølgerne eller lader dine børn bade.
• Se efter om der er opstillet skilte, som fraråder badning
• Lad være med at bade, hvis du ikke kan se dine fødder, når du står i vand til knæene
• Lad ikke børn eller dyr lege i vand med kraftige skumdannelser eller algeopblomstringer - heller ikke selv om vandet er mere klart længere ude.
Kilde: Naturstyrelsen (www.naturstyrelsen.dk/vandmiljoe/badevand

3. Skål!

En kold læskedrik på en varm sommerdag er dejlig. Men ikke hvis isterningerne indeholder fækale colibakterier. Og det kan være tilfældet på restauranter og barer, både i indland og udland, som ikke har styr på rengøringen af isterningsmaskinerne.

4. Agurketid

Vi ved alle, at grønsager er sunde for os. Men husk på, at uforarbejdede råvarer – herunder også rå grønsager – kan være kilden til en ødelagt ferie. Sørg derfor altid for at vaske grønsager grundigt i rent vand inden indtagelse.

5. Parasitter, virus og andet ubehag

Vil du undgå at få andet end masser af gode indtryk med hjem fra ferierejsen, kan Statens Serum Institut være en god ide at tjekke før afrejsen. Her gives anbefalinger til før rejsen ift. evt. vaccinationer, under rejsen og hvis uheldet skulle være ude.
www.ssi.dk kan du læse mere.

6. Gammel kosmetik

Tjek holdbarheden på din kosmetik. Der kan ophobe sig bakterier i produktet, hvis holdbarheden overskrides. Produktet skal mærkes med et krukkesymbol, som fortæller, hvor mange måneder produktet minimum holder, efter du har taget det i brug. Dette gælder også solcreme. Læs mere på hjemmesiden: www.mst.dk/borger/kemikalier-i-hverdagen. Miljøstyrelsen anbefaler, at man bruger en solcreme med en høj solbeskyttelses-faktor, uden parfume og allergifremkaldende stoffer.

7. Grill med omtanke I

Undgå at få ødelagt sommeren af campylobacter-bakterier. Benyt to grilltænger: én til at lægge det rå kød på med og så en anden til at tage det af igen. Alternativt kan bestikket ”brændes af i gløderne” undervejs eller vaskes grundigt. To fade - ét til råt og ét til stegt kød. Det grillede kød skal desuden lægges på et rent fad og ikke det samme, som det rå kød lå på inden grillning. Og husk at vaske hænder, når du har rørt ved råt kød.
Kilde: Fødevarestyrelsen (www.foedevarestyrelsen.dk

8. Grill med omtanke II

Hakket kød, fjerkræ og mekanisk mørnet kød skal være gennemvarmt. Bakterierne kan nemlig sidde inde i disse kødtyper. I hele stykker kød som stege og bøffer, sidder bakterierne normalt kun på overfladen. Derfor behøver hele kødstykker ikke at blive gennemvarmet.
Kilde: Fødevarestyrelsen (www.foedevarestyrelsen.dk

9. Grill med omtanke III

Er du på stranden med engangsgrillen, er det vigtigt at komme godt med vand på sandet, hvor engangsgrillen stod, når du rydder op. Det smeltede sand er meget varmt og en barnefod eller en hundepote, der træder i det flydende glas, bliver voldsomt forbrændt.
Kilde: Beredskabsstyrelsen (www.beredskab.dk)

10. Grill med omtanke IV

Brug ikke grillen indendørs. Det koster hvert år flere mennesker livet. Træk ikke grillen ind i en garage, en lade, en carport eller et udhus! Det kan få fatale konsekvenser bare at stå under et halvtag med grillen. Brændslet udsender kulilte, som i værste fald kan være dræbende. Selv om man hverken kan se eller lugte det, kan der udvikles kulilte fra grillen i op til 24 timer.
Kilde: Beredskabsstyrelsen (www.beredskab.dk)

Ferie Sygdom

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK