Ryanair-konflikt udvides til Billund og Tirstrup

08. juli 2015  |  HK Privat  |

LO-forbundene, herunder HK/Privat, varsler nu også sympatikonflikt imod Ryanair i Billund og Tirstrup Lufthavne. Det betyder, at en konflikt kan begynde i de jyske lufthavne den 23. juli – fem dage efter en eventuel konfliktstart den 18. juli i Københavns Lufthavn

Fagbevægelsens konflikt imod Ryanair bliver nu udvidet til også at gælde Billund og Tirstrup Lufthavne. Det sker efter et frugtesløst møde mellem Serviceforbundet og Ryanair onsdag formiddag.

Serviceforbundet, som har rejst kravet om overenskomst over for Ryanair, udsender dermed andet konfliktvarsel mod Ryanairs baser i de to jyske lufthavne. Samtidig sender en lang række LO-forbund, herunder HK/Privat, varsel om sympatikonflikt. Dermed kan en eventuelt konflikt begynde torsdag den 23. juli.

Der er allerede varslet konflikt imod det irske selskab i Københavns Lufthavn med effekt fra lørdag den 18. juli. Et skridt, der fik Ryanair til at meddele, at de ville lukke basen i København og i stedet flytte flyene til Litauen.

- Ryanair må forstå, at vi mener det her alvorligt. I første omgang havde vi øjnene rettet mod Københavns Lufthavn, uden at det fik Ryanair til forhandlingsbordet. Men så længe Ryanair har baser nogle steder i Danmark, så forfølger vi det helt rimelige krav, at deres ansatte får en dansk overenskomst, siger Simon Tøgern, der er formand for HK/Privat.

Ingen bekymring for Billund
Lufthavn Ryanair har allerede meldt ud, at de ligesom i København vil lukke deres base i Billund, hvis der skulle opstå konflikt her.

- Jeg synes, at det er ærgerligt at Ryanair ikke vil drive virksomhed i Danmark på danske vilkår. Og ambitionen er stadig at få dem til forhandlingsbordet, selv om jeg må indrømme, at der ikke er meget i deres opførsel, som tyder på, at de vil gøre det, siger sektorformanden.

Simon Tøgern er dog ikke bekymret for udsigterne til Billund Lufthavn, hvor Ryanair har megen aktivitet, hvis de skulle beslutte sig for at lukke basen.

- Billund Lufthavn eksisterede før, Ryanair kom, og jeg er sikker på, at den også vil eksistere efter et eventuelt exit fra Ryanair. Der vil helt sikkert komme andre lavprisselskaber, hvis Ryanair forsvinder. Nogle, som allerede har overenskomst, eller som vil blive mødt med de samme overenskomstkrav.

Ingen check-in og baggage håndtering
LO-forbundene fik den 1. juli Arbejdsrettens ord for, at de har ret til at kræve overenskomst med Ryanair – og indlede konflikt, hvis det ikke lykkedes ad forhandlingens vej.

Hvis Ryanair opretholder baserne i de danske lufthavne, og der kommer konflikt, betyder det blandt andet, at der på HK-området ikke vil blive udført baggage check-in for Ryanair. 3F’erne vil ikke håndtere baggage og fylde benzin på flyene.

Arbejdsmarked Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK