Henvend dig trygt til fagforeningen

13. juli 2015  |   |

I sidste uge mødtes HK Trafik & Jernbane med topledelsen i Kort & Godt A/S, som driver DSB/7-Eleven-butikkerne på stationerne for at tale om nogle af de mange udfordringer, som dagligdagen byder på.

HK Trafik & Jernbanes formand, Andreas Hasle og de to kredsformænd Dennis Jørgensen og Jens Andersen fra henholdsvis Chef- og lederkredsen samt Kommercielkredsen mødtes med adm. dir. Søren Skovdal og økonomidirektør Jannie Schou fra Kort & Godt A/S til en snak om nogle af de udfordringer, vi kommer ud for i dagligdagen i DSB/7-Eleven-butikkerne.

Et område, som vi især havde fokus på og drøftede med direktøren var det store arbejdspres der ligger på butikslederne. Det er HK Trafik&Jernbanes opfattelse, at der skal skabes luft i hverdagen for butikslederen, så der bliver plads til personaleledelse.

I HK Trafik & Jernbane får vi rigtig mange henvendelser fra medarbejdere i DSB/7-Eleven-butikkerne, der har spørgsmål eller problemer omkring løn, arbejdstid, ferie, tillæg, barsel, sygdom og mange andre ting. Vores bekymring er, at den øverste ledelse har så stort fokus på den økonomiske side af driften, at butikscheferne (med det arbejdspres de er ude for) kommer til at lave fejl, når de skal indberette løn, lave vagtplaner til tiden eller lave de rigtige ansættelseskontrakter til medarbejderne - for bare at nævne nogle få af de mange ting, der hører til at have medarbejdere ansat i en virksomhed.

Det kan selvfølgelig afføde mange spørgsmål fra medarbejderne til deres chef, som pga. af den pressede situation kan have svært ved at finde de rigtige svar på spørgsmålene. Hvad gør en medarbejder i den situation? Mon ikke de fleste vil føle det naturligt at kontakte sin fagforening? Vi synes i hvert fald, det er en helt naturlig ting at gøre. For så kan vi da hjælpe til med at finde de rigtige svar.

Nogle af vores medlemmer har desværre været ude for, at deres chef har ladet forstå, at de ikke skulle gå til fagforeningen. F.eks. med bemærkninger om, at ”det får du ikke noget ud af” eller ”vi skal nok få det at vide, hvis du henvender dig til HK”. De medlemmer, vi har talt med har nu alligevel taget mod til sig og kontaktet os. Og det er fint, for hvis vi ikke hører om det, hvordan skal vi så kunne hjælpe?

Vi kan til gengæld frygte, at der er andre, der har ladet være med at komme frem med deres spørgsmål eller problem, fordi sådan en melding fra chefen måske godt afføde en frygt for at blive fyret. Og det er jo fuldstændig utilstedeligt. For det første er det et groft brud på overenskomsten – for det andet kan man på det menneskelige plan efter vores mening simpelt hen ikke være sådan en opførsel bekendt.

Da vi forelagde problemet for adm. dir. Søren Skovdal, erklærede han sig enig i, at det ikke må være sådan. Så derfor kan vi med sindsro sige til vores medlemmer, der evt. ikke får løst sit problem eller svar på sit spørgsmål hos sin chef, at så kan de trygt henvende sig til HK Trafik & Jernbane.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK