Jobpatruljen vil diskutere alkoholregler

15. juli 2015  |  MidtVest  |

HK MidtVest og 3F Holstebro har bedt Erhvervsstyrelsen kigge nærmere på reglerne, der siger, at unge under 18 år ikke må arbejde i lokaler, hvor der bliver serveret alkohol.

Baggrunden er, at de to fagforbund under Jobpatruljens rundtur i det midt- og vestjyske i uge 28 og 29 er stødt på arbejdsgivere, der mener, at reglerne ikke skal tolkes stramt ved udendørs boder.
Ifølge loven om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling hedder det i paragraf 27, at ”på serveringssteder, hvor der serveres stærke drikke, må personer under 18 år ikke være beskæftiget i serveringslokaler, garderober eller toiletter i åbningstiden. Dette gælder dog ikke personer, der er under uddannelse i tjenerfaget eller er uddannet i dette fag, eller værtens børn og børnebørn”.
Men i to turistattraktioner i det midt- og vestjyske oplevede Jobpatruljen, at unge under 18 år ved udendørs boder solgte øl i flasker – i den ene attraktion blev flaskerne udleveret til kunderne sammen med en oplukker.

Ung pige med glas og flasker foran sig.

HK MidtVest og 3F Holstebro ønsker klarhed for, hvornår unge er i et lokale med alkohol, og ser med spænding frem til svaret fra Erhvervsstyrelsen. Foto: Colourbox.

- Vi vil gerne høre, hvad Erhvervsstyrelsen mener om denne fremgangsmåde, siger Karin Østerby, afdelingsformand for HK MidtVest og fortsætter:
- Vi tolker reglerne sådan, at der ikke må færdes unge i områder, hvor der nydes alkohol. I de to tilfælde, vi har konstateret, er der tale om, at de unge serverer øl, som gæsterne selv lukker op og derefter tager med sig for at nyde i eller uden for boden. Men selv om unge under 18 år gerne må sælge alkohol, hvis de arbejder i en butik, kiosk eller supermarked, fordi alkoholen ikke nydes i butikken, så vil vi stadig betegne tilfældene med turistattraktionerne som at arbejde i lokaler med alkohol, forklarer hun.
Karin Østerby henviser til, at modsat et supermarked, hvor kunderne tager alkoholen med og drikker den uden for butikken, så foregår det stadig på turistattraktionernes matrikelnummer og dermed den unges arbejdsplads, når gæsterne nyder den øl, de har købt.
- Reglerne er lavet for, at unge under 18 år ikke skal beskæftige sig med eller arbejde i nærheden af fulde folk. Og vi ønsker simpelthen klarhed for, hvornår unge er i et lokale med alkohol, og hvor grænsen går, og vi ser med spænding frem til svaret fra Erhvervsstyrelsen, siger Karin Østerby.

Jobpatruljen

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat