Tak for opbakning til kampen for bedre løn- og arbejdsforhold

17. juli 2015  |  HK Privat  |  Sydjylland  |  HK Danmark

LO tager til efterretning, at Ryanair i aften lukker sin sidste base i Danmark. Hermed har Ryanair ikke længere besætningsmedlemmer i Danmark på de meget ringe vilkår, vi har været vidne til. ”Der vil derfor ikke være sympatihandlinger i danske lufthavne i morgen.

Det danske arbejdsmarked fungerer, og der har været massiv opbakning til fagbevægelsens forsvar for ordnede forhold”, siger Lizette Risgaard.

- Fagbevægelsen er tilfreds med, at Arbejdsretten – også i denne sag - har bakket op om lønmodtagernes ret til at forsvare sig mod et selskab som Ryanair, der underbetaler deres medarbejdere groft og helt åbenlyst ikke respekterer vores regler, siger LO’s næstformand Lizette Risgaard.

- Retten til at konflikte er en forudsætning for ordnede forhold på det danske arbejdsmarked. Men nu hvor Ryanair ikke længere har besætningsmedlemmer ansat i Danmark til grotesk lave lønninger, afblæses konflikten, og flytrafikken vil ikke blive berørt i morgen, siger hun.

Kommentaren kommer på baggrund af, at Ryanair allerede har lukket basen i Københavns Lufthavn, og at selskabet vil lukke basen i Billund her i aften kl. 00.00.
- Vi har fulgt reglerne på det danske arbejdsmarked, og det glæder mig, at offentligheden, de politiske partier og danske arbejdsgiverorganisationer altovervejende har udtrykt støtte til Den Danske Model.

- Desuden er jeg både stolt over og glad for, at vores medlemmer - også dem, der ville blive direkte berørt af en konflikt - har bakket op. Det er en vigtig forudsætning for, at vi også fremover kan sikre ordnede arbejdsvilkår ved kollektive overenskomster, siger Lizette Risgaard.

- Vi har mødt en enorm opbakning også blandt lønmodtagerne i resten af Europa, og jeg véd, at vores kamp mod Ryanair i Danmark er en inspiration for vores udenlandske kolleger. Vores samarbejde med europæisk fagbevægelse er afgørende for fortsat at forsvare lønmodtagernes ret til ordentlige løn- og arbejdsvilkår – både i Danmark og i de øvrige lande.

- Også i EU-systemet er mange bekymret over Rynair-sagen. Unfair konkurrence og social dumping i luftfarten er på den politiske dagsorden i EU, og i øjeblikket arbejder vi målrettet på at sikre lønmodtagernes rettigheder i den kommende lufthavnspakke fra EU-Kommissionen, siger Lizette Risgaard.

- Med Ryanairs lukning af baserne i København og i Billund lufthavn er Serviceforbundet/FPU’s konfliktvarsler ikke længere nødvendige. Men hvis Ryanair vil genåbne baser i Danmark, vil de fra dag ét stå i samme situation, som nu har fået dem til at opgive deres baser – med mindre de indgår overenskomster for personalet i Danmark.

- Fagbevægelsen vil ikke stiltiende se til, hvis de igen forsøger at underbyde danske løn- og arbejdsforhold. Så træder de samme regler i kraft igen, og vi vil ikke holde os tilbage for at sikre danske løn- og arbejdsforhold, siger Lizette Risgaard.

- Fagbevægelsen har kørt denne arbejdskamp helt efter bogen, det tjener alle til ære. Og den linje fortsætter vi! Alle véd, at så længe Ryanair ikke har baser i Danmark, vil det være overenskomststridigt at gennemføre aktioner, der forhindrer dem i at flyve fra deres udenlandske baser til Danmark. Desuden må der fra fagbevægelsens side heller ikke opfordres til kundeboykot, siger Lizette Risgaard.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK