Unge skal være opmærksomme på hvor meget de arbejder

17. juli 2015  |  MidtVest  |

Nogle unge arbejder for meget. Det er noget af det, som Jobpatruljen har kunnet konstatere på sin rundtur i Midt- og Vestjylland.

Jobpatruljen, som fagforbundene HK og 3F står bag, har i uge 28 og 29 besøgt ca. 1000 virksomheder i det midt- og vestjyske og talt med mellem 300 og 400 unge fritidsjobbere under 18 år.
Formålet har været at se de unges arbejdsvilkår efter i sømmene. Netop i sommerferien er der mange unge, som bruger tiden på fritidsjobbet i eksempelvis grillbarer, kiosker, supermarkeder og forretninger.

Uvidende om regler for løft

Jobpatruljen foran bil på vej ud på landevejene.

Jobpatruljen har blandt andet bestået af et stort antal unge frivillige, der har brugt deres sommerferie på at oplyse andre unge om rettigheder og pligter, når man har et fritidsjob. Fra venstre er det Stefan Pedersen, Nina Gjerulff, Danny Nielsen, Kirsti Hansen Demény, faglig chef i HK MidtVest, Peter Larsen, Jonas Mørkholt og Dennis Frandsen, jobpatrulje-koordinatorer i henholdsvis 3F og HK MidtVest, Helle Hau Sørensen og Johanne Poulsen.

- Generelt ser det fornuftigt ud. Men af de unge, vi har snakket med, er der en del, som arbejder for meget. Unge under 18 år må maksimalt arbejde 12 timer om ugen i uger med skoledage og 35 til 40 timer afhængigt af alder i andre uger, og vi er stødt på unge, der arbejder op til 25 procent for meget, fortæller de to jobpatrulje-koordinatorer Dennis Frandsen og Jonas Mørkholt fra henholdsvis HK MidtVest og 3F Holstebro.
- Jobpatruljen har i år haft særligt fokus på tunge løft, og det har på rundturen vist sig, at størstedelen af de unge er uvidende om, at de kun må løfte op til 12 kilo og trække eller skubbe op til 250 kilo, hvis de er under 18 år. Nogle arbejdsgivere har oplyst de unge om reglerne og instrueret dem i løfteteknik, men de unge glemmer det, beretter de.
Jobpatruljen er blevet godt modtaget af arbejdsgiverne.
- Vi takker for den gode modtagelse, vi har fået, og vi vil nu arbejde videre med de problematikker, vi er stødt på, og glæder os til at komme rundt i sommerlandet til næste år, siger Karin Østerby, afdelingsformand for HK MidtVest, og Flemming Sørensen, formand for 3F Holstebro.

Konstruktiv dialog

Jobpatrulje-koordinator Dennis Frandsen, HK MidtVest, taler med pige i Jesperhus.

Én af de unge, Jobpatruljen mødte på sin vej rundt i det midt- og vestjyske, var 17-årige Caroline Mehlsen. Hun arbejder i Feriepark Jesperhus og fik en snak om blandt andet tunge løft med Dennis Frandsen, jobpatrulje-koordinator og ungdomskonsulent i HK MidtVest.

Én af de virksomheder, Jobpatruljen har besøgt på dette års rundtur, er Feriepark Jesperhus, der har 325 medarbejdere i sommerperioden heraf ca. 100 ungarbejdere.
- Vi havde også besøg af Jobpatruljen sidste år, hvor der blev konstateret enkelte uregelmæssigheder, og dem har vi forsøgt at rette op på. Vi har den holdning, at vi skal gøre tingene efter reglerne. De er sat op for at beskytte os som virksomhed, men det ville være blåøjet at tro, at vi ikke kan lave fejl. Vi er jo kun mennesker. Så vi tager imod Jobpatruljen med åbne arme. Den kommer ikke for at genere os men for at hjælpe, og jeg synes, vi har en konstruktiv dialog, siger driftschef Bjarne Høgh.
Også de unge, der arbejder i parken, er glade for besøget.
- Det er fint, at man holder øje med de unges arbejdsforhold, mener 17-årige Caroline Mehlsen og 15-årige Katrine Hillersberg Nielsen.
Katrine fortæller, at hun efter Jobpatruljens besøg vil være mere opmærksom på sit timetal, så det ikke overstiger det antal, hun må arbejde om ugen, og Caroline vil være mere forsigtig, når det gælder løft.
- Jeg havde ikke overvejet, at de papkasser, jeg eksempelvis flytter rundt på, kunne være for tunge, så jeg vil tænke mere over, hvad jeg løfter, siger hun.
Læs mere om Jobpatruljen.

Fritidsjob Jobpatruljen

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook