Mange virksomheder kender ikke reglerne

28. juli 2015  |  Nordjylland  |

144 nordjyske virksomheder kan se frem til en hilsen fra fagforeninger eller myndigheder, efter at Jobpatruljen har tjekket forholdene for fritidsjobbere

Langt de fleste nordjyske arbejdsgivere har taget positivt imod besøg fra Jobpatruljen, fortæller patruljens nordjyske koordinator, Mads,Guldhammer. Foto Anne Mette Welling.

- Der er en lille gruppe forhærdede arbejdsgivere, der kun har fokus på at tjene hurtige penge her i sommermånederne, og så er de fuldstændig ligeglade med medarbejderne.

Det fortæller koordinator for Jobpatruljen i Nordjylland Mads Guldhammer, som nu er i gang ved at samle op på sommerens besøg hos de nordjyske arbejdsgivere. 144 sager er sendt videre til opfølgning i fagforeningerne HK og 3F, og nogle af dem vil uden tvivl blive sendt direkte videre til Arbejdstilsynet eller bevillingsmyndighederne.

Inden for HK’s arbejdsområde har Jobpatruljen især stødt på problemer med udbetaling af løn under sygdom.

- Mange arbejdsgivere og ungarbejdere kender ikke Funktionærloven, der klart siger, at hvis de unge arbejder mere end blot otte timer om ugen, har de krav på at få udbetalt løn under sygdom. Det underlige er, at det ved arbejdsgiverne godt, når det gælder deres ansatte over 18 år, fortæller Mads Guldhammer.

Problemer er dog ikke kun arbejdsgivernes skyld, understreger han.

- De unge er på Facebook med deres arbejdskolleger og bytter selv vagter indbyrdes. Og på den måde bliver det aldrig registreret nogen steder, hvis de er syge. Men det er ikke de unges ansvar at finde afløsere selv, og naturligvis skal de have løn under sygdom. Så lige nu sidder vi nærmest og sprøjter breve ud til arbejdsgiverne.

- Vi har set unge fritidsjobbere håndtere farlige kemikalier, lave alt for tunge løft, udskænke spiritus – eller få løn udbetalt i kontanter direkte fra kassen. Det er blevet bedre i forhold til sidste år, ikke mindst i Thy og på Mors, hvor det var særlig grelt sidste sommer. Men inden for 3Fs arbejdsområde er det stadig det vilde vest med en lille gruppe gengangere, vi møder år efter år - og de arbejdsgivere kan i hvert fald ikke påstå, at de ikke kender reglerne, siger Mads Guldhammer.

Rekord-år i Nordjylland
Med 144 sager, der er sendt til faglig opfølgning, kunne det lyde som om, alt sejler for de nordjyske unge fritidsjobbere. Men det er langt fra tilfældet.

- Nok er det hver tredje arbejdsplads, hvor vi har interviewet ungarbejdere, der får en hilsen fra HK eller 3F. Men det kan meget vel være småting, der kan løses med en opringning, påpeger Mads Guldhammer, der har ros til størsteparten af de nordjyske arbejdsgivere, der tager positivt imod besøg af de frivillige fra Jobpatruljen.

Jobpatruljen i Nordjylland har været rundt i regionen i uge 28 og 29, og i år har de frivillige medarbejdere slået alle rekorder:

- Vi er den region med flest frivillige, nemlig 30 styks, og vi har besøgt 2.123 virksomheder og interviewet 490 ungarbejdere. Det er mere end en fjerdedel flere besøg og en lille femtedel flere interviews end sidste år, fortæller Mads Guldhammer.

Jobpatruljen Fritidsjobber

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK