Kommunale chefer fyrer syge medarbejdere

29. juli 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Lunten er blevet kortere overfor syge medarbejdere, der nu fyres hurtigere af de kommunale og regionale arbejdsgivere, lyder det fra en række fagforeninger. HK Kommunal betegner arbejdsgivernes adfærd som destruktiv.

Socialformidlere med dårlig ryg eller lægesekretærer med stress skal ikke regne med lang tid i sygesengen, før de risikerer en fyreseddel. Sådan lyder det fra HK Kommunal og en række andre fagforeninger, der nu slår alarm over, at de kommunale og regionale arbejdsgivere er blevet hurtigere til at fyre medarbejdere, der er langtidssyge.

Fagforeningerne fører ikke statistik, der kan underbygge vurderingen. Men de faglige konsulenter fra HK Kommunal, Danmarks Lærerforening, FOA, Dansk Sygeplejeråd og Jordemoderforeningen er ifølge Avisen.dk ikke i tvivl om, at de offentlige chefer giver kortere snor til syge.

Reformen af sygedagpenge fra 2014 betyder blandt andet, at en syg medarbejder nu kan koste den offentlige arbejdsgiver ca. 7.000 kroner mere om måneden efter 22. uge. Samtidig er der kommet krav om at sætte tidligere ind med samtaler og køreplaner for den syge.

De fem fagforeninger har imidlertid alle en oplevelse af, at samtaler, der egentlig skal hjælpe den syge med at finde tilbage til arbejdet, mere får karakter af tjenstlige samtaler.

Sygeindsats er kammet over

I HK Kommunal er næstformand, Mads Samsing, frustreret over at opleve syge medlemmer, der føler sig under anklage.

- Der er enormt politisk fokus på, at alle skal have en tilknytning til arbejdsmarkedet, og at sygemeldte skal hurtigst muligt tilbage på arbejde. Det hænger jo slet ikke sammen med, at nogle arbejdsgivere trækker i den anden retning og leder efter begrundelser for at fyre den sygemeldte, siger Mads Samsing.

Næstformanden peger på, at indsatsen mod sygefraværet på nogle arbejdspladser er kammet over til at blive en indsats mod de sygemeldte.

- Det er ikke rimeligt. Det er ikke god ledelse. Det er destruktivt. Og det stritter fuldstændig mod intentionerne om et inkluderende arbejdsmarked, og at sygemeldte medarbejdere skal tilbage i arbejde, siger Mads Samsing.

11 dages sygefravær gav advarsel

En af de medlemmer af HK Kommunal, der har oplevet at blive fyret efter sygdom, er den nu forhenværende telefonist på Sygehus Vendsyssel, Gitte Hartmann. 11 dages sygdom på et år var nok til, at hun fik en advarsel, der senere efter en periode med stressrelateret fravær blev vekslet til en fyringsseddel. Se Gitte Hartmanns historie her.

I KL er formand for løn- og personaleudvalget Michael Ziegler helt uenig i fagforeningernes vurdering.

- Kommunerne er bestemt ikke blevet hurtigere til at fyre syge. Tværtimod oplever jeg, at er de meget opsat på, at fastholde medarbejdere og hjælpe de syge tilbage på arbejde. Meget af det handler om tidlig indsats, og derfor er man tidligt ude i en dialog med den sygemeldte, siger Michael Ziegler til Avisen.dk.

Fyret

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

hvor meget kan jeg få fra lønforsikringen?

Beregn her