Administrationsuddannelser boomer

30. juli 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Aldrig tidligere er så mange af fremtidens administratorer blevet optaget på en uddannelse, som det er tilfældet i år. Også søgningen til uddannelsen som administrationsbachelor og administrationsøkonom slår igen alle rekorder. Det lover godt for fremtidens velfærd, lyder det fra HK Kommunal.

Antallet af optagne på uddannelsen som professionsbachelor i offentlig administration (administrationsbachelor) er steget med ikke mindre end 19 procent - fra 456 optagne i 2014 til 543 optagne i år. Også uddannelsen som administrationsøkonom har oplevet et pænt løft i optaget, om end fremgangen her er mere beskeden: 5 procent.

Til trods for, at flere uddannelsesinstitutioner nu også har åbnet for vinteroptag, er der i begge tilfælde tale om rekordstore optag. Siden 2010 er der sket en flerdobling af antallet af pladser på de uddannelsesinstitutioner, der giver fremtidens administratorer af den offentlige sektor luft under vingerne.

Samtidig er antallet af unge mennesker, der søger om at få en plads på en af de eftertragtede administrationsuddannelser, ligeledes i stadig vækst.

Velfærdens maskinrum

I HK Kommunal er næstformand, Mads Samsing, begejstret for det boom i antallet af unge, der vælger administration og styring som deres fremtidige levevej.

- Jeg er ikke i tvivl om, at de mange unge mennesker vælger de nye uddannelser, fordi de er fleksible og ses som attraktive karriereveje. Jeg er også ganske overbevist om, at langt hovedparten af disse unge er tiltrukket af muligheden for at gøre en forskel i det maskinrum, der får vores velfærdssamfund til at fungere effektivt i en stadig mere kompleks dagligdag, siger Mads Samsing.

Nøglen til bedre service

Den store og stadigt stigende tiltrækning, administrationsuddannelserne har på de unge, giver ifølge Mads Samsing også et væsentligt bidrag til at imødegå manges fordomme om, hvad administration er for en størrelse.

- Mange har en fejlagtig og ofte meget populistisk opfattelse af, at administration og styring nærmest er overflødig. En effektiv administration udgør tværtimod på mange måder den nøgle, der kan sikre bedre koordinering, mere effektivitet, retssikkerhed og i sidste ende bedre service til borgere og virksomheder i en stadig mere kompleks offentlig sektor, fastslår Mads Samsing.

Job og uddannelse Karriere