Giv os en plan og en tryghedsaftale

04. august 2015  |  HK Stat  |

Dansk Folkeparti lægger nu op til at flytte 12 navngivne statslige styrelser fra København til provinsen. Så omfattende en udflytning kræver en tryghedsaftale for de mange berørte medarbejdere, siger HK Stats formand. Hun efterlyser en gennemtænkt plan for placeringen af statens arbejdspladser.

Flyt Banedanmark, Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), Søfartsstyrelsen, Miljøstyrelsen og NaturErhvervsstyrelsen ud af København. Tag Kulturstyrelsen, Styrelsen for Videregående Uddannelser og VisitDenmark med. Og giv også Vejdirektoratet, Naturstyrelsen, Geodatastyrelsen og Energistyrelsen nye adresser uden for hovedstaden.

Det foreslår Dansk Folkeparti. Med den lange liste bringer partiet endnu flere statslige arbejdspladser i spil til udflytning end den række, som blev nævnt under valgkampen i foråret. Ifølge redaktionens oplysninger er det ikke noget nagelfast krav, at alle de nævnte arbejdspladser skal flyttes, men Dansk Folkeparti vil ’meget, meget gerne se på det sammen med V.’

I HK Stat vækker DF’s liste bekymring.

- For HK Stat handler det her ikke om at forsvare HK-arbejdspladser i hovedstadsområdet. Det handler om at forsvare vores medlemmer og deres job over hele landet, siger formand Rita Bundgaard.

Hun mener, at den nye liste skaber utryghed blandt de statsansatte HK’ere og deres kolleger på arbejdspladserne.

- Politikerne, herunder Dansk Folkeparti og regeringen, burde give os en gennemtænkt og begrundet helhedsplan for den fremtidige udvikling og placering af statens arbejdspladser. I stedet for at udpege en lang række tilsyneladende tilfældigt udvalgte styrelser til udflytning. Sådan en plan skal blandt andet beskrive, hvordan konkrete styrelser skal hænge sammen med det lokale erhvervsliv dér, hvor de bliver placeret, siger Rita Bundgaard.

HK Stat-formanden vil have politikerne til at tage deres ansvar som offentlige arbejdsgivere mere alvorligt:

- Med udsigt til omfattende udflytning af arbejdspladser bliver der brug for en tryghedsaftale som en del af den helhedsplan, jeg efterlyser. Sådan en aftale skal sikre vores medlemmerne ordentlige vilkår i forbindelse med forandringerne. De forandringer, som de foreslåede flytninger vil indebære for medarbejderne, rækker langt ud over, hvad der normalt følger af fx finanslove, forsvarsforlig og ændringer af ministeriernes resortområder i forbindelse med regeringsændringer, vurderer Rita Bundgaard.

- Regeringen kunne også vælge at standse nogle af de centraliseringer på statens område, som er i gang, fx på Skats område, hvor mange arbejdspladser samles i større enheder for øjeblikket.

- Og så er der pengene. Alle erfaringer viser, at det koster at flytte arbejdspladser. Skal styrelserne selv finansiere flytningerne med alt, hvad det indebærer, betyder det fyringer af medarbejdere. Budgetterne er i forvejen stramme efter mange års besparelser. Det havde klædt politikerne at have et klart bud på finansieringen, inden de præsenterer en lang liste over arbejdspladser, de vil flytte rundt på, siger Rita Bundgaard.

Se interview med Rita Bundgaard på TV2's hjemmeside: Forbundsformand advarer: Træd varsomt, DF

Læs på jp.dk: Ekspert: Udflytning af styrelser redder ikke provinsen og Tillidskvinde langer ud efter DF-forslag: Det er tarveligt

Fakta

Næsten 5.300 fuldtidsstillinger i Region Hovedstadens geografiske område vil blive berørt, hvis Dansk Folkepartis planer om udflytning af en række statslige arbejdspladser bliver ført ud i livet. De pågældende arbejdspladser beskæftiger i alt 7.696 årsværk i hele landet. Ansatte i alle de danske styrelser (ikke kun dem på DF ’  liste)  udgør 2,5 procent af alle offentlige ansatte. Og 0,75 procent af alle beskæftigede i Danmark. De ansatte i styrelserne, der arbejder i hovedstadsområdet udgør 1,6 procent af alle offentlige ansatte. Og 0,5 procent af alle beskæftigede i Danmark.

Kilde: Finansministeriets Forhandlingsdatabase

Politik HK-medlemmer