HK Stat Hovedstaden-formand om DF-forslag: Ugennemtænkt og visionsløst

06. august 2015  |  HK Stat  |

Ulla Moth-Lund Christensen

Ulla Moth-Lund Christensen. Foto: Mikkel Østergaard

Ulla Moth-Lund Christensen kritiserer DF for ikke at have undersøgt, hvordan de 12 styrelser, partiet vil flytte ud af København, reelt arbejder, og opfordrer regeringen til at tænke langsigtet, inden den går videre med forslaget.

Dansk Folkeparti har ikke sat sig godt nok ind i, hvordan de 12 styrelser og institutioner, partiet foreslår, flyttet ud af hovedstaden, er organiseret i dag. Det mener HK Stat Hovedstadens formand Ulla Moth-Lund Christensen. Med en opgørelse, HK Stat er i gang med at lave, dokumenterer hun i Orientering på P1 onsdag den 5. august, at mange af de udpegede styrelser allerede har kontorer liggende i provinsen.

I udsendelsen pointerer hun også, at partiet ved at sætte navn på styrelserne allerede nu, igen skaber stor bekymring blandt hendes medlemmer.

- Hver gang der kommer nye forslag til, hvad der skal flyttes ud, siger medlemmerne: Skal jeg så sælge huset, skal børnene skifte skole – og hvad med min ægtefælle? De fleste statsansatte har en vis alder og er etablerede med ægtefælle, børn og tit med forældre, der bor i området. En masse aspekter, som bare bliver negligeret, siger hun.

Det, HK Stat Hovedstaden-formanden mest har imod DF’s forslag, er, at hun ikke ser nogen vision bag det.

- Det er tydeligt, at politikerne ikke har undersøgt de samarbejdsrelationer, styrelserne har med resten af centraladministrationen og ministerierne. Det kan blive meget komplekst for de enkelte styrelser og institutioner at blive flyttet væk, fordi samarbejdsrelationen ligger i København, siger hun.

Hun vil dog ikke fraråde regeringen at gå videre med udflytningsplanerne, men opfordrer til en grundigere overvejelse af, hvilke statslige institutioner vi skal have, og hvor de skal ligge henne.

- Nyoprettede statslige institutioner behøver ikke nødvendigvis ligge i København. Men man skal gøre sig klart, at hvis man flytter eksisterende statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet, risikerer man rigtig mange andre udfordringer, end hvad man lige havde set komme.

Hør indslaget med Ulla Moth-Lund Christensen i Orientering, DR P1

Op mod hver 3. fuldtidsjob er uden for hovedstaden

Flere af styrelserne, som DF vil flytte ud af hovedstaden, beskæftiger allerede en del af deres medarbejdere i provinsen:

Myndighed  Årsværk i alt

Antal

Andel udenfor hovedst.

Procent
Banedanmark  2205  38
DMI  310
Søfartsstyrelsen 287  22
Miljøstyrelsen  428  12
NaturErhvervsst.  1212  29