Ny signalpolitik truer Banedanmark i København

10. august 2015  |   |   |

Bølgerne går højt, efter at Dansk Folkeparti i starten af forrige uge offentliggjorde en smørrebrødsseddel over, hvilke 12 statslige styrelser de mener skal udflyttes fra København til provinsen, herunder Banedanmark.

I HK Trafik & Jernbane har vi op mod 800 medlemmer ansat i Banedanmark, i såvel hovedstaden som provinsen, og lige nu er der en forståelig bekymring blandt en stor gruppe medlemmer i hovedstadsområdet ved tanken om en udflytning af deres arbejdsplads mod en ukendt destination. Det vil kunne få store konsekvenser beskæftigelses - og familiemæssigt. Samtidig holder Banedanmarks ledelse mange medarbejdere på pinebænken hvad angår deres fremtidige adgang til fribefordring.

Der er tale om en ny såkaldt ”signalpolitik”, som åbenlyst er fritaget for krav om dokumentation af effekt eller økonomiske konsekvenser. Samtidig har vi fået erhvervs – og vækstminister Troels Lund Poulsens ord for, at en udflytning ikke i sig selv vil skabe vækst eller arbejdspladser, men alene er et signal til en retfærdig fordeling af statslige arbejdspladser landet rundt.

Mange steder i provinsen modtages forslaget, forståeligt nok, med lokalpolitisk begejstring og måske med en vis optimisme blandt ledige lønmodtagere. Tidligere tiders kommunale lobbyisme om placering af kaserner, flyvepladser, sygehuse osv. bliver nu erstattet af en kamp om at få andel i de statslige arbejdspladser, der måtte udflyttes.

Det er oplagt, at en hel del folkevalgte vil blive målt og vejet af vælgerne, på deres evne til at tiltrække de enkelte statslige styrelser til netop deres valgkreds.

Den egentlige dagsorden

Man skal være opmærksom på, at Dansk Folkeparti ikke har ”regnet på tallene”, før de fremsatte forslaget. Det indrømmer de selv. Derfor har partiet heller ikke lagt sig helt fast på, hvad og hvor meget der skal udflyttes. Så årsagen til den noget bombastiske fremgangsmåde skal snarere ses som et ønske om at komme statsminister Lars Løkke Rasmussen i forkøbet med et udspil for – som det hed i valgkampen – at fratage ham ”serveretten”. Så selvom statsministeren har bedt alle relevante ministerier om at gennemarbejde konkrete planer for udflytninger inden Folketingets åbning d.6. oktober 2015, så har DF allerede på forhånd erobret initiativet.

Den politiske dagsorden drejer sig derfor først og fremmest om, hvem der skal have ”æren” for at have udvist handlekraft – og så i anden omgang de konkrete beslutninger. Men dette politiske teater bliver opført på bekostning af en stigende utryghed blandt medarbejdere på mange statslige arbejdspladser. Derfor var det forståeligt, at fællestillidsrepræsentant i Banedanmark, Anitta Borggreen Kristensen, i Jyllandsposten 4. august betegnede fremgangsmåden som ”tarvelig”.

Et meget lille skridt – med meget store konsekvenser

Mange borgmestre ser udflytningen af statslige arbejdspladser som et muligt ”quick fix” på skævvridningen af beskæftigelse og vækst i netop deres kommune – men man skal nok lige have proportionerne på plads. For det første ligger ca. 30 % af de navngivne styrelsers arbejdspladser i forvejen i provinsen. I Banedanmark er det ca. 40 %. For det andet udføres stort set alle fysiske jernbanearbejder af private entreprenører. Derfor vil en udflytning af Banedanmark ikke skabe yderligere beskæftigelse i provinsen indenfor bygge – og anlægsbranchen.

I København er stemningen i Banedanmark naturligt nok trykket og præget af den usikkerhed, der er skabt omkring arbejdspladsernes fremtidige placering. Selv om nogen måske stadig håber, at det blot er en ”agurkehistorie”, så tager de allerfleste nok situationen meget alvorligt, fordi politikerne er blevet uhyre konkrete og har sat en snæver deadline for en afklaring.

Det skal med i billedet, at Banedanmark står midt i en række gigantiske anlægsprojekter i form af et helt nye signalanlæg, sporudvidelsen mod Ringsted samt elektrificeringen af de sidste hovedbanestrækninger. Alt sammen for at sikre flere gode tog til alle.

Det betyder, at hovedopgaven for Banedanmark de nærmeste år bliver at sikre kvaliteten, koordineringen og styringen af disse projekter, så man ikke løber ind i de forsinkelser og fordyrelser, der historisk har forfulgt rigtig mange offentlige anlægsinvesteringer.

Så at rykke over halvdelen af en virksomhed som Banedanmark op med rode i den situation, virker mildest talt uheldigt, ikke mindst over for landets togpassagerer.

Derfor bør Banedanmark stryges af listen!

Trafik og Jernbane

Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK