Et godt cv - sådan gør du

10. august 2015  |

Dit cv er afgørende for, om din ansøgning bliver læst. På mindre end 1 minut skal du vise, hvorfor du og dine kompetencer matcher virksomheden og jobbet. Se her hvordan.

Skriv kort og klart
Dit cv skal hurtigt give indtryk af dig og dine kvalifikationer. En tommelfingerregel er, at et cv ikke skal være længere end 3-4 sider. Arbejdsgiveren bruger tit mindre end 1 minut pr. cv. Strukturen skal være logisk og dine informationer lette at overskue. Brug evt. punkter eller kasser. Opdel f.eks. efter:

• personlige oplysninger (navn, kontaktoplysninger og fødselsdato, typisk øverst i dokumentet)
  • jobs
  • uddannelse
  • andre aktiviteter og fritid
  • private forhold (er du gift, har du børn etc.)
  • referencer.

Det kronologiske cv er det mest almindelige. Det er bygget op efter årstallene for dine jobs, uddannelser etc. Læs mere om kronologisk cv

Det funktionsopdelte cv er opdelt i kompetencer eller funktioner. Det sætter fokus på dine kompetencer i stedet for de steder, du har været ansat. Læs mere om funktionsopdelt cv

Tænk på din modtager
Dit cv skal ikke beskrive dig som person. Det skal beskrive, hvad du kan bidrage med i jobbet. Forklar ikke alle dine erfaringer med mange nuancer og eksempler. Fokusér på, hvorfor du matcher virksomheden og jobbet – og uddyb de erfaringer, der netop viser det. Drop standard-cv’et, men tilpas dit cv hvert job, du søger.

Fremhæv de vigtigste jobs og uddannelser
Hvis du er ung og ikke har haft så mange jobs endnu, kan al erhvervserfaring og uddannelsespraktik være relevant at beskrive. Har du allerede en lang række jobs bag dig, er der ingen grund til at uddybe dem alle. Her gælder det om at uddybe de jobs, der matcher jobbet. Det samme med uddannelse. Hvis du har en videregående uddannelse, behøver du ikke at skrive, at du har afsluttet folkeskolen. Det vigtigste er, at din kommende arbejdsgiver kan se, hvor du står i dag.

Vis dine resultater
”Jeg bidrog til virksomhedens overskud”, ”Jeg forbedrede arbejdsklimaet”, ”Jeg fik os til at præstere som et team” osv. Det er meget fint, men din kommende arbejdsgiver vil se resultater. Meget gerne i tal, f.eks. ”Jeg var en del af et team, der fik nedsat den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 3 til 1 måned”. Du kan også gå skridtet videre og bruge en infografik, hvor du viser dine resultater med modeller og anden grafik. Du kan hente inspiration hos en tidligere digital chef i DBU, der har brugt infografik i sin jobsøgning

Niveaudel dine kompetencer
Skriv sprog, it-programmer og andre kompetencer eller certificeringer. Niveaudel dem, så du først skriver de kompetencer, du behersker bedst. Du kan f.eks. inddele sprogniveau i: modersmål, flydende skrift og tale, samtaleniveau – og it-kompetencer i: rutineret burger, nogen brugererfaring, begrænset indblik. Hvis jobannoncen efterspørger en bestemt kompetence, f.eks. engelsk, kan du sætte din kompetence ind i en praktisk sammenhæng: ”5 års erfaring med engelsk som koncernsprog. Deltog i møder med kunder og leverandører fra Europa og stod for kontakt, referater mv.”

Husk dine andre aktiviteter
Aktiviteter i klubber, foreninger, udvalg, frivilligt arbejde og fritidsinteresser er med til at vise din personlighed, og hvad din passion er. Det giver et billede af dig som en kommende kollega og viser også en anderledes faglig spændvidde. Har du ikke så mange jobs på cv’et endnu, er det også en god måde at vise erfaringer på.

Brug gerne referencer
Tænk over, hvilke personer der kan beskrive dig og dine kompetencer bedst muligt. F.eks. tidligere chefer, kollegaer eller vejledere. Afstem altid med personerne, inden du bruger dem som referencer. Så er de forberedte, hvis de bliver kontaktet. Du behøver ikke at skrive dine referencers navne og telefonnumre i cv’et. Det er nok at skrive ”Jeg har referencer, hvis I ønsker det”.

Vælg det rigtige foto
Et foto er med til, at du bliver husket. Vælg et pænt og neutralt foto af dig selv af nyere dato, hvor du ser imødekommende ud, har øjenkontakt og er klædt, som du normalt er på job. I f.eks. kreative brancher er det tilladt at stikke mere ud, men som tommelfingerregel er cv’et ikke stedet for private fotos.

Husk korrektur og opsætning
Undgå stavefejl, kommafejl og slåfejl. Læs grundig korrektur – eller få hjælp, hvis du ikke er 100 % skarp til det. Tjek, at din opsætning holder, når du printer. Lav evt. dit cv som en pdf.

Kilder: jobindex.dk, academicwork.dk, randstad.dk, stepstone.dk.