Vigtigt at eleverne står sammen

10. august 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Involver jer med de andre elever. Sådan lyder opfordringen til de nye elever fra HK Hovedstadens nye ungdomskonsulent, lægesekretær Katja Pedersen.

For Katja Pedersen var det en stor drøm, der gik i opfyldelse, da hun 1. juni kunne sætte sig i jobbet som ungdomskonsulent i HK Hovedstaden. En drøm hun hurtigt fik, da hun for to år siden tog hul på sin tid som kontorelev på Bisbebjerg og Frederiksberg Hospitaler.

Katja Pedersen - Ungdomskonsulent i HK Hovedstaden- Jeg sad ret isoleret på arbejdspladsen og tænkte, at det ikke kunne passe, at man som elev skulle føle sig som Palle Alene i Verden. Noget måtte gøres. Derfor gik jeg i gang med at få en elevklub op af stå. Og da alle anstrengelserne lykkedes, spirede tanken i mig om en dag at kunne bruge mit liv på at hjælpe andre i samme situation, fortæller Katja Pedersen.

I sit nye job er det netop Katjas fornemste opgave at hjælpe og guide kontorelever til at slå sig sammen – på den ene eller anden måde. Og til de nye elever, der i disse dage træder deres ’barnesko’ som kontorelever, lyder hendes råd da også sådan her:

”Involver jer med de andre elever på praktikstedet – enten i en elevklub eller en anden form for netværk. På den måde vil I få mere indflydelse, få mere ud af uddannelsen, udvikle jer bedre og få viden og erfaring på et højere niveau. Jeres arbejdsliv bliver så meget mere end et 8-16 job.”

Og skal de nye elever have hjælp til at komme i gang, kan de være helt sikre på, at Katja sidder klar til at gøre, hvad hun kan for at bistå dem i processen. Hun ved – om nogen – hvor meget man får ud af en elevklub.

På Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler var elevklubben, som hun var primus motor bag, et sted, hvor eleverne lærte hinanden at kende. Her, de kom for at få hjælp og for at råde og støtte hinanden. Førsteårseleverne høstede grådigt af andetårselevernes erfaringer. Og var der problemer, stor alle eleverne med stor effekt sammen bag løsningen af dem. Elevklubben har gjort eleverne synlige og givet dem langt mere indflydelse – både nu, men også på sigt.

Et plus for arbejdsgiverne

Personligt har Katja Pedersen oplevet det som meget motiverende at starte et projekt, få det op at køre og se det fungere. Hun har lært en masse om at tale med arbejdsgiverne og gøre det på en måde, så de føler, at de også får noget ud af det. Og ikke mindst har hun lært at planlægge, lave aftaler og hvad der ellers skal til for at holde en elevklub o.l. i gang og aktiv. Og succesen med elevklubben på Bispebjerg/Frederiksberg Hospitaler er nu så stor, at også arbejdsgiveren taler varmt for den. Som Katja siger:

Det hele er nærmest vendt om, da det i dag ikke mindst er cheferne, der gerne ser klubben fortsætte. De har opdaget, at de også får en masse ud af den. Blandt andet fordi eleverne er blevet meget mere nysgerrige, engagerede og målrettede i jobbene.

I kraft af klubben og den snak, den afføder på kryds og tværs, får eleverne et langt bredere kendskab til arbejdspladsen, og hvad der rører sig rundt omkring. Og det, mener Katja, er en stor fordel for arbejdsgiverne, når de skal ud og ansætte nye medarbejdere og gerne vil have nogle, der kender arbejdspladsen i forvejen.

I sit nye job som en af HK Hovedstadens fire ungdomskonsulenter har Katja fået ansvar for eleverne på det private område – herunder kontakten til handelsskolen Niels Brock i København og handelsskolerne på Bornholm ift. at tage ud og tale med eleverne. Netop på det private område ser hun et stort behov for, at fagforeningen gør mere for at kontakte og aktivere eleverne – og ikke mindst fortælle dem om muligheden for at etablere en elevklub.

- Vores opgave er at vække interessen og nysgerrigheden hos eleverne. Selvfølgelig er det dem selv, der skal gøre arbejdet. Men de skal vide, at vi er her for at hjælpe dem med alt, hvad de har brug for, siger Katja Pedersen.

Elev

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK