Seks gode råd om: Glemt guld på din lønseddel

11. august 2015  |  Midt

Mange danskere har penge til gode, fordi der er fejl i deres lønsedler. Hvad med din lønseddel? Gemmer den på glemt guld?

Løn, tillæg, pension, arbejdsmarkedsbidrag, timetal… Er din lønseddel en alenlang spiseseddel, som du ikke orker at løbe igennem? Det kan ellers i mange tilfælde godt betale sig at læse lønsedlen og indbetalingerne med lup. For der kan være kontante gevinster at hente:

- Vi har for eksempel haft en sag, hvor en arbejdsgiver har stukket en medarbejders pensionstillæg i egen lomme. Det er et grelt eksempel på, at selvom lønsedlen så rigtig ud, så fulgte selve udbetalingen ikke med. Så selvom din lønseddel ser pæn og fin ud, så er det en god ide, hvis du én gang om året kigger indbetalingerne igennem for at sikre dig, at de følger med, lyder et godt råd fra Tina Villsen Eshøj, der er faglig sagsbehandler hos HK Midt.

Kontrakt og overenskomst er basen

Tina, og de øvrige faglige sagsbehandlere i HK Midt, møder jævnligt medlemmer, der har brug for hjælp og vejledning, når det gælder lønsedler:

- Det kan være medlemmer, der er i tvivl om, hvorvidt de får den rigtige løn udbetalt, fordi det er svært at regne ud i forhold til vagtplaner, forskudttid, lørdage, søndage helligdage osv. Her er det et godt råd at holde helt styr på, hvornår du møder, og hvornår du går hjem, så du er sikker på at få løn for det hele. Det gælder også det kvarter eller den halve time ekstra, der ofte går, inden du kan gå fra arbejde, fortæller Tina og fortsætter:

- Nogle lønsedler kan være svære at læse. Derfor har vi medlemmer, der tager fat i os, fordi de som medlem af HK altid kan henvende sig med deres lønseddel, hvis der er noget, de er i tvivl om. Nogle medlemmer kigger forbi med deres lønseddel, mens andre sender den til os, så vi kan hjælpe dem med at læse og gennemskue den.

- Her er det en rigtig god ide, hvis vi samtidig kan se deres kontrakt/arbejdsplan. For det er kontrakten/arbejdsplan eller overenskomsten, du skal sammenligne din lønseddel med. Din kontrakt/arbejdsplan eller din overenskomst er basen for det hele. Det er her, vi kan se, hvad der skal stå på lønseddel og indbetalinger, når det gælder løn, pension, ferie, satser osv.

Tre typiske problemzoner på lønsedlen...

• Der er i dag mange elementer i en løn. Det kan gøre lønsedlen uoverskuelig. Hvis din arbejdsgiver ikke allerede gør det, så bed om at få de enkelte dele pindet ud, så du får bedre overblik over tillæg, timeantal, fritvalgskonto, pensionsbidrag, løn osv.
  • Vær ekstra opmærksom på forskudt arbejdstid, weekendarbejde og pensionsbidrag. Her er der ofte unøjagtigheder
  • Hvis du skifter mellem to arbejdspladser, så har du ret til at fortsætte med din pension fra dag 1. Der er kun karensperiode, hvis du ikke har haft en pensionsordning i forvejen

…og seks gode råd, når du tjekker din lønseddel

1) Sæt dig med en kop varmt eller et glas koldt og gå din lønseddel igennem punkt for punkt
 2) Skriv ned, hvis der er noget, du er i tvivl om undervejs. Bagefter kan du slå ting og begreber op på nettet, spørge en kollega/tillidsrepræsentant, forhøre dig i bogholderiet eller spørge hos HK Midt
 3) Hold især øje med løn, timetal, pension og tillæg – det er ofte her, fejlene opstår på lønsedler
 4) Tag et kig på din ansættelseskontrakt og hold den op imod din lønseddel – stemmer de to ting overens? Får du de ting, du har krav på i forhold til din overenskomst?
 5) Gå ind på www.erduok.dk, hvor du kan blive guidet igennem et eksempel på en lønseddel
 6) Få tjek på din lønseddel – det er kun en lille investering af tid i forhold til, hvad der kan være at hente. Tænk på, at et mindre beløb hver måned i mange år kan blive til et anseeligt beløb. Send den til midt@hk.dk for at få et løseddeltjek, hvis der er noget, du er i tvivl om.

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK