Støt de unge i deres første spæde skridt

11. august 2015  |  Sjælland  |   |

3 uger i juli rullede Jobpatruljen over det ganske land. Også i det sjællandske landskab, og den er drevet igennem med stort engagement af HK Sjælland.

Ung bagerekspedient

Jobpatruljen går i sin enkelthed ud på at opsøge unge under 18 år, som har et fritidsjob, og oplyse dem om deres rettigheder på det danske arbejdsmarked.

Det er vigtigt, at de unge eksempelvis ikke løfter mere end en tom ølkasse, at de ved, hvor mange timer de maksimalt må arbejde, og at de ikke står alene, når de er på arbejde.

Vi har begge været med rundt og besøge butikker, cafeer, kiosker og campingpladser, og der har været mange gode samtaler med de unge under 18 år. Mange ved, hvor mange timer de skal arbejde, kender deres timeløn, hvor meget de må løfte, og at de ikke må rengøre maskiner og bruge kemikalier.

Men der har dog også været enkelte overtrædelser. Det har blandt andet været, at nogle står alene, rengør flaskeautomater, ikke alle har arbejdsplaner, og mange ved ikke, om de får løn under sygdom. Derudover kræver flere arbejdsgivere, at de unge selv skal finde en afløser, når de er syge. Det er faktisk ikke tilladt at kræve det af de unge. Her gælder de samme regler som for voksne. Når du er syg, er det chefens problem, og han eller hun må selv sikre, at der kommer en afløser.
Vidste du det som forælder til en ung fritidsjobber? Og kender du de unges rettigheder på arbejdsmarkedet?

Vi tror ikke, at alle forældre og unge kender deres rettigheder. Vi vil opfodre forældrene til at sætte sig ind i reglerne og tale med de unge om deres arbejdsliv.

Et godt eksempel fra et af besøgene var, at en ung pige kunne fortælle om en stalker på jobbet. Hun fortalte sine forældre om det, og sammen med virksomheden fik de sat en stopper for hans chikane.

Det er i de første spæde år, at grundlaget for et godt arbejdsliv lægges. Derfor skal vi voksne tage godt vare på de nye på arbejdsmarkedet - vi skal støtte de unge i deres første spæde skridt. Man kan sammenligne det med den første kærlighed, som alle kan huske. Sådan skulle det også gerne være med ens første joberfaring.

Så kære forældre til unge fritidsjobbere – spørg, tal og lyt til de unge om deres oplevelser og erfaringer fra jobbet. Hjælp dem med at sikre deres rettigheder, så de ikke bliver skræmt. Fagforeningen kan også hjælpe dem, og fritidsjobbere kan blive medlem og få råd og vejledning. Vi har brug for mange dygtige faglærte på arbejdsmarkedet i de kommende mange år, og et fritidsjob skulle gerne være en god indgang til dette.

Jobpatruljen Fritidsjob

flere nyheder