Supermarked skal betale 500.000 kroner for at fyre handicappet medarbejder

11. august 2015  |  HK Handel  |

Højesteret har for første gang dømt en arbejdsgiver til at betale godtgørelse for at fyre en handicappet medarbejder uden at gøre nok for at tilpasse arbejdet til medarbejderen.

Skibby Supermarked, der er en del af Meny-kæden, skal betale en erstatning på 373.257 kroner til en fyret medarbejder. Højesteret har tirsdag afsagt en dom, der siger, at supermarkedet ikke levede op til sin pligt ifølge forskelsbehandlingsloven om at tilpasse arbejdsopgaverne for at fastholde medarbejderen på arbejdspladsen.

- Det er første gang vi har en dom fra Højesteret, hvor en virksomhed bliver straffet for ikke at leve op til sine forpligtelser i forskelsbehandlingsloven. Det er et gennembrud i vores beskyttelse af mennesker med en funktionsnedsættelse på arbejdsmarkedet, og det ligger nu helt fast, at man ikke bare kan fyre en handicappet medarbejder, siger Jeannette Hahnemann, faglig sekretær i HK Handel.

HK førte sagen for et medlem, der blev opsagt fra Skibby Supermarked i 2009 efter 14 års ansættelse. Året før afskedigelsen fik medlemmet konstateret kronisk leddegigt og fik en lægeerklæring på, at hun ikke kunne fortsætte det opslidende arbejde på gulvet i butikken.

Virksomheden var ikke villig til at sammensættende mindre fysisk belastende opgaver til hende på trods af muligheden for at udføre administrative opgaver, og derfor blev kvinden mere og mere syg. I december 2009 blev hun fyret med begrundelse i mere end 120 dages sygdom. Men den går ikke, siger Højesteret nu.

- Vi har nu en klokkeklar Højesterets-dom, der siger, at hvis arbejdsgiveren er klar over, at medarbejderen har et handicap, så har man en udstrakt forpligtigelse til at tilpasse arbejdet til handicappet, så længe det ikke er urimeligt. Samtidig siger dommen også, at 120 dages reglen ikke kan bruges, når arbejdsgiveren ikke har tilpasset opgaverne. Så det her er en klar forbedring af handicappedes retsstilling på arbejdsmarkedet, siger Jeanette Hahnemann.

120 dages reglen giver ifølge funktionærloven en arbejdsgiver ret til at afskedige en ansat med kun en måneds varsel, hvis medarbejderen har mere end 120 sygedage på et år.

Skibby Supermarked er i alt dømt til at betale 373.257 kroner til HK-medlemmet, samt 109.260 kroner i sagsomkostninger. Pengene skal betales inden 14 dage.

Funktionærloven Retssager Jura