Dødsfald

12. august 2015  |  Østjylland

Det er med stor sorg, at HK Østjylland har modtaget besked om, at formand for HK Privat Østjylland, Frederik Vester er død – 56 år gammel.

Frederik Vester

Frederik Vester blev valgt som formand for HK Privat Østjylland i 2010. I hans opstillingstale gjorde han det klart, at han ville skabe løsninger.

”Vi skal simpelthen være mere fagforening og mindre forsikring”, sagde han. Et mål, han gennem hele sin formandsperiode ikke afveg fra.

Både internt, og blandt HK Østjyllands samarbejdspartnere, var Frederik Vester kendt som en stålsat person. Men trods den kontante facon, var han et menneske med et stort hjerte. Det kunne man ikke være i tvivl om. Han brændte for de mange mennesker i vores samfund, der har brug for en hjælpende hånd, for at klare sig gennem livet. Han brændte for stærke fællesskaber. Og han brændte især for at sikre en god uddannelse til alle unge.

Siden maj 2010, har han repræsenteret HK Østjylland i bestyrelsen på Aarhus Business College. Og netop uddannelsesområdet har altid haft Frederik Vesters store bevågenhed. Både når det drejede sig om implementeringen af den nye erhvervsskolereform samt om, hvordan man får flere unge til at vælge en erhvervsfaglig grunduddannelse.

Frederik Vester var uddannet grafisk trykker og arbejdede som sådan på Scanprint i Viby. Gennem 20 år var han aktiv som tillidsrepræsentant, formand for den lokale brancheklub IT Medier og Kommunikation Østjylland og medlem af HK Privat Østjyllands bestyrelse, inden han selv overtog formandsstolen.

Gennem hele sin formandsperiode, har han haft særlig fokus på at sikre en øget medlemsinddragelse. Derfor lyttede han, når medlemmer påpegede et problem, eller gjorde opmærksom på særlige udfordringer.

Som formand var han igen og igen den, der gik foran, for at skabe forandringer og prøve nye veje. Senest fik han pustet nyt liv i Freelancer.dk – et netværk for freelancere. Det gjorde han, fordi han kunne se, at en del af HK’s medlemmer arbejder som frie fugle, og derfor hverken har overenskomster eller kollegaer at støtte sig op ad.

Frederik Vester har med stor dygtighed og engagement repræsenteret HK Østjylland i en række bestyrelser, blandt andet som medlem af HK Privats forbundssektorbestyrelse, samt HK Danmarks hovedbestyrelse. Lokalt engagerede han sig i det tværfaglige arbejde, og repræsenterede således HK Østjylland i LO Aarhus´ bestyrelse.

Trods sin sygdom insisterede Frederik Vester på at passe sine poster i og for HK. Det er med stor respekt, at hans arbejde nu videreføres.

HK Østjylland har mistet en afholdt kollega. Vores tanker går til Frederik Vesters efterladte. Æret være hans minde.

På vegne af ansatte og tillidsvalgte,

Viggo Thinggaard, fællesformand for HK Østjylland

Læs også:

Frederik Vesters bisættelse

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK