Svar på flere spørgsmål - Op af hatten

11. august 2015  |  MidtVest  |

Stil et spørgsmål til formanden og få svar. Det var en opfordring, mange deltagere til generalforsamlingen i HK Kommunal MidtVest i foråret tog til sig. Formand Marianne Køpke svarede på en del på selve aftenen og har løbende svaret på flere. Her følger endnu en del - om organisering og generalforsamlinger.

Den organiserende fagforening – Har tilgangen givet flere medlemmer? – Virker det?

Mairanne Køpke sætter stor pris på de mange spørgsmål, der blev stillet til generalorsamlingen.

Ja, det virker, vi har medlemsfremgang igen.
I hele 2014 har 149 erhvervsaktive medlemmer meldt sig ind i HK Kommunal MidtVest
Fra 1.1. – 31.7. 2015 har 63 erhvervsaktive medlemmer meldt sig ind i HK Kommunal MidtVest

Hvordan vil HK involvere medlemmerne i det faglige arbejde?

Både HK Kommunal MidtVest og HK Kommunal på landsplan involverer medlemmerne ved at lytte til medlemmernes forslag, ønsker og behov og arbejde videre med disse.
F.eks. har vi i hele optakten til overenskomsten for 2015 (OK-15) været ude på arbejdspladserne og fået medlemmernes indspark via postkort med deres oplysninger om de vigtigste udfordringer på arbejdspladsen.

Her har vi lokalt fået over 600 postkort ind med ca. 2.000 udsagn, som dels er anvendt i overenskomstforhandlingerne, men også har medvirket til HK´s arbejde med arbejdsmiljøet, som var ca. halvdelen af udsagnene.

Ved HK´s deltagelse på klubgeneralforsamlingerne sker der også involvering i forhold til organisering, idet medlemmerne opfordres til at deltage aktivt i denne opgave, bl.a. ved at informere medlemmerne om, hvad de kollegaer, der ikke betaler til HK, tager fra medlemmerne.
På sektorgeneralforsamlingerne har vi ligeledes de seneste par år involveret medlemmerne ved bl.a. at bede om input til, hvordan sektorgeneralforsamlingerne kan blive mere relevante og nærværende, så flere medlemmer har lyst til at deltage, ligesom vi har taget initiativ til ”Op af hatten” – spørgsmål, som giver mange flere tilkendegivelse til beretningerne end tidligere.

Vil HK tænke over at ændre vedtægterne, så kandidater kan opstilles før generalforsamlingen, og dermed elektronisk afstemning for at få flere med til at tage et valg?

Formand for HK Kommunal MidtVest Marianne Køke blev genvalgt

I HK er det altid en drøftelse værd, om valg af kandidater skal foregå på en sektorgeneralforsamling, eller om det kan ske ved urafstemning. Her skal vi tænke demokrati ind, og der kan være både for og imod i forhold til en elektronisk afstemning.

Den overvejende holdning i HK MidtVest er, at vi mener, medlemmerne bør møde frem for at kunne vælge kandidater, som de nuværende vedtægter siger. Dermed har de fremmødte også mulighed for at høre, hvad vedkommende, der er på valg står for, og også høre svar på stillede spørgsmål fra medlemmerne. Denne mulighed fortabes, hvis elektronisk afstemning vælges.

Vedtægterne kan kun ændres på en sektorgeneralforsamling. Derefter skal de til godkendelse på afdelingens Repræsentantskabsgeneralforsamling og endelig godkendes i HK´s Hovedbestyrelse.

Det er altid en mulighed, at medlemmerne sender et forslag til behandling på sektorgeneralforsamlingen, så det er generalforsamlingen, der beslutter dette.

Har HK overvejet at afholde generalforsamlingen på flere lokaliteter på en gang, f.eks. via video / Skype?

Det er naturligvis altid en overvejelse værd, men vi har ikke fundet den gode løsning endnu. Når vi kigger på stedet for afholdelse af sektorgeneralforsamlingen, så er der ikke deltagelse fra et overvejende flertal fra samme område, så derfor vil der formentlig ikke dukke flere op til sektorgeneralforsamlingerne.

Der vil også være udfordringer i forhold til, hvilken lokalitet sektorformand og –næstformand skal være på. Det vil altid kunne opfattes som et valg om, hvor der er bedst at være / et fravalg af andre lokaliteter. Bl.a. derfor har sektorbestyrelsen ikke overvejet at komme med et forslag om dette.

Det er altid en mulighed, at medlemmerne sender et forslag til behandling på sektorgeneralforsamlingen, så er det generalforsamlingen, der beslutter dette.

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser