Beskæftigelsesfolk i givtigt nordisk samarbejde

13. august 2015  |  HK Kommunal

Områdeformand Ilse Asmussen har været i Norge for at diskutere blandt andet styringen af den offentlige sektor med nordiske kolleger.

- Nok er vi forskellige, men vi ligner hinanden på mange punkter, siger Ilse Asmussen, der er HK Kommunals områdeformand på beskæftigelsesområdet, om det mangeårige samarbejde i Norden.

I starten af juni mødtes Ilse med de nordiske kolleger i Norge, hvor styringen af den offentlige sektor blandt andet var i fokus.

- Det er bestemt ikke kun i Danmark, at alting sættes på formel, så det kan måles, vejes og effektiviseres, fortæller Ilse. I Norge er det især konsulentfirmaet McKinsey, der har hjulpet skiftende regeringer med at strømline administrationen, herunder også på beskæftigelsesområdet.

Det underliggende krav har som i Danmark været at spare penge, men et ønske om at kunne privatisere ligger ikke fjernt fra flere af de norske politiske partier.

– Hvorfor skulle et vikarbureau ikke kunne løfte opgaven, tænker nogle af politikerne, men de glemmer jo bare to afgørende ting: For det første har vi at gøre med borgere, der i nogle tilfælde har brug for en lang, sej indsats for at komme i arbejde, og for det andet viser det en komplet mangel på forståelse for den måde, vi i dag løser opgaven på, mener Ilse.

– Det er som om, at nogle politikere, både i Norge og i Danmark, har en idé om, at vi sidder på bagdelen og drikker kaffe, mens borgerne går for lud og koldt vand, og virksomhederne skriger på arbejdskraft.

Stor interesse for HK’s indsats for arbejdsmiljøet

Der er heldigvis også engagerede politikere, der har en anden indgangsvinkel. Blandt andet fortalte Lise Christoffersen, der er stortingsmedlem for Arbeiderpartiet (Soc. Dem), at det at få folk i arbejde handler om langt mere og andet end blot at finde et job. Det handler om værdighed og værdi for det enkelte menneske, at føle sig nyttig, at skabe sociale relationer, og så modvirker det fattigdom og ulighed. Netop derfor har hun svært ved at se, at et privat firma kan løfte opgaven.

– Det vil alt andet lige være profit, der er målet, og så springer man hurtigere over, hvor gærdet er lavest i indsatsen for borgeren, som vi også har set nogle steder i Danmark, supplerer Ilse Asmussen.

Der blev også tid til at udveksle erfaringer fra de forskellige lande, og der var stor interesse for HKs indsats på arbejdsmiljøområdet.

- Det er en problemstilling, der er på dagsordenen i alle lande, men vores nordiske søsterorganisationer har meget forskellige udgangspunkter, fortæller Ilse.

– Og vi kender det jo selv fra Danmark, hvor de butiksansatte kæmper for at få valgt tillidsrepræsentanter, mens vi på det kommunale område stort set har det på plads alle steder. Det giver jo en helt anderledes platform at arbejde ud fra.

Fakta om det nordiske samarbejde

Det nordiske samarbejde består af en række organisationer, der som HK Kommunal, organiserer medarbejdere på beskæftigelsesområdet, uanset om det er i kommunalt eller statsligt regi. Samarbejdet har medlemmer fra Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Arbejdsmiljø Arbejdsmarked Jura Social og beskæftigelse

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Relevante nyheder

Ledige bliver stadig oftere overladt til sig selv

13. september 2017  | HK Kommunal

Kommunerne har skruet kraftigt ned for tilbud om kurser, praktikophold og andre indsatser, der kan hjælpe arbejdsløse i jagten på arbejde. Investeringer i jobindsatsen betaler sig, mener HK Kommunal, der også efterlyser mindre rigide regler for brug af uddannelsestilbud.

Jobcentre skaffer medarbejdere til stadig flere virksomheder

05. september 2017  | HK Kommunal

Stort set alle virksomheder anerkender jobcentrenes indsats med at få udsatte ledige i arbejde.

Få indspark til videreuddannelse i jobindsatsen

30. august 2017  | HK Kommunal

Åben uddannelsesdag den 20. september giver alle, der arbejder inden for social- eller beskæftigelsesområdet, inspiration til de mange muligheder for efteruddannelse.

Se alle nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK