HK’ere holder øje med din hastighed

14. august 2015  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |

Et forsøg med civile medarbejdere i politiets fotovogne er sat i gang i Midt- og Vestjylland. Vær med, når 2 HK’ere for første gang skal ud på vejene og blitze bilister, som overtræder fartgrænserne.

Fra juni 2015 har Anna Birkkjær og Peter Thoft Thomsen 1-2 dage om ugen skiftet kontorstolene ud med pladser bag rat og kameraer i politiets nye vogne til automatisk trafikkontrol (ATK). Sammen med 8 andre ikke-politiuddannede medarbejdere i Midt- og Vestjyllands Politi er de udvalgt til at deltage i et forsøg med civile operatører i vognene. Hidtil har kun politifolk haft opgaven, mens der i forsøget, som skal vare til udgangen af 2016, deltager både HK’ere og civile køreprøvesagkyndige. Alle er rekrutteret internt i politikredsen.

Anna og Peter, som begge har været ansat i politiet siden 1. april 2014, ser frem til at udvide deres nuværende arbejdsområde, som er administrativ sagsbehandling af automatisk trafikkontrol, med 2 ugentlige dage på vejene.

- Det giver afveksling i hverdagen og mulighed for også at arbejde lørdag og søndag, siger Peter.

Han håber at få mulighed for at køre ud med en vogn i Skive-området, som er tæt på, hvor han bor.

- Og så er det fint at kunne være med i hele processen, supplerer Anna – om det at følge sagen, fra bilisten blitzes, til bøden sendes ud.

Nye biler med bedre udstyr

Vi møder Anna og Peter midt i et 14-dages uddannelsesforløb, som foregår i Holstebro. I den første uge har de gennemgået teori som færdselslov, køreteknik og konflikthåndtering, og nu er de i gang med at lære at betjene udstyret i vognene.

13 nye fotovogne i hvid eller mørkegrå er indkøbt til Midt- og Vestjyllands Politi. Mærket er VW Transporter Kombi 2,0 TDI. De er på gule plader, ekstra lange og har forhøjet tag. Rummeligheden er sammen med det indbyggede oliefyr med til at gøre en 8-timers arbejdsdag i vognen behagelig for operatøren. Det moderne, digitale udstyr er også med til at lette og præcisere arbejdet med at fotografere fartsynderne – sammenlignet med det, der var i de ældre kameravogne.

- Førhen blev billederne optaget på rullefilm, og kvaliteten var ikke nær så god. Vi måtte kassere op til halvdelen af billederne. Det var lidt håbløst. Med det nye udstyr forventer vi, at 90 procent kan bruges, fortæller politiassistent Knud Rasmussen, som med 7-8 års ATK-erfaring er superbruger og med til at undervise de nye fartkontrollanter.

I dag kan udstyret ved hjælp af laserteknologi overskue flere vognbaner og skelne de enkelte biler fra hinanden. Kameraet fotograferer op til 2 gange i sekundet, og med billedet af nummerpladen kan computeren identificere bilen og dens ejer.

Mindre udsatte end p-vagter

At nogle bilister bliver vrede over at få en fartbøde, er ikke nyt for Anna og Peter.

- Vi møder dem jo i telefonen alle de andre dage, fortæller Anna. Men ved at være ude på vejene er der også risiko for at møde dem ansigt til ansigt, og det har hun tænkt over:

- Nu er vi ude 2 og 2, men senere kommer vi til at sidde alene. Hvis der er optræk til noget, må man jo låse dørene og tilkalde hjælp over radioen.

Hun vurderer, at risikoen for ubehageligheder vil være mindre i Vestjylland end i de store byer. Og at ATK-operatører trods alt er mindre udsatte end fx parkeringsvagter. Peter er også helt afklaret med sin opgave og de kommentarer, han ofte hører om automatisk trafikkontrol.

- Politikerne har bestemt, at hastigheden på vejene skal ned. Det er ikke noget, politiet har fundet på. Hvis folk har et problem med det, må de jo stemme på nogle andre.

ATK1

Peter og Anna begynder deres første rigtige dag som ATK-operatører med at parkere bilen et synligt sted på Herningvej i Holstebro. En koordinator vil hver dag fortælle dem, på hvilke to adresser de skal måle. Foto: Jens Bach

ATK2

Inden målingerne kan begynde, skal Anna og Peter indstille kamera og blitz. Det tager lidt ekstra tid i begyndelsen. Blitzen (den runde til højre) er en rødblitz, som ikke blænder bilisterne. Foto: Jens Bach