Ændring af dagpengene ligner en kæmpe brøler

17. august 2015  |  Hovedstaden

I et debatindlæg i Politiken i dag understreger formand for HK Hovedstaden, Christian Grønnemark, at Dagpengekommissionens arbejde ikke bør ende ud med, at man skærer i satsen til de arbejdsløse.

Her er debatindlægget, som det blev sendt til Politiken:

Two wrongs don't make a right

Af Christian Grønnemark, formand for HK Hovedstaden

Min mor sagde altid: Den bedste måde at gøre tingene på, er at gøre dem rigtigt første gang. Den mulighed er desværre passé, når vi taler om fremtidens dagpengesystem.

En fatal regnefejl i Finansministeriet under den tidligere blå regering har resulteret i, at over 50.000 personer er faldet ud af dagpengesystemet mod oprindeligt 4.000 antaget. Det har Dagpengekommissionen fået til opgave at fikse.

Et sneak peak – eller rettere et leak – til Politiken afslører tre af Dagpengekommissionens forslag. Dem modtager jeg med blandede følelser.

Jeg hilser det velkomment, at der lægges op til at forbedre genoptjeningsreglerne – og at De Radikale nu også synes at kunne se ubalancen på dette punkt – og jeg hilser det velkomment, at man lægger op til at forlænge dagpengeperioden.

Men jeg er aldeles uforstående over for, at de udsatte skal holde for, når der skal rettes op på de fejl, som den tidligere VK-regering med støtte fra DF og De Radikale endte med at gennemføre med dagpengereformen. Det er blot at reparere en skade med en ny skade. Det gavner ingen.

For den arbejdsløse er vejen ud af arbejdsløshed ikke at miste flere penge. Han eller hun er allerede gået ned i indkomst i forbindelse med overgangen til dagpenge. For den arbejdsløse er vejen ud af arbejdsløshed: arbejde. Her har arbejdsgiverne et ansvar at påtage sig. Og hvis arbejdsgiverne er bekymrede for, om der er kvalificeret arbejdskraft blandt de arbejdsløse danskere, må man sige, at det problem ikke løses med en forringelse af dagpengeydelsen. Det løses med en aktiv beskæftigelsesindsats.

Og med den uforudsete indtægt fra de 46.000 personer, man ikke havde regnet med ville miste deres dagpengeret, kan de penge jo passende indgå i regnestykket.

Som formand for 90.000 medlemmer i hovedstadsområdet og på Bornholm må jeg understrege, at vores medlemmer gerne vil arbejde. De vil gerne bidrage til teamet og resultaterne på en arbejdsplads, de vil gerne have noget at stå op til om morgenen, og de vil gerne kunne sige til deres børn, at mor eller far arbejder på kontor, på laboratoriet eller med handel og service.

Men at nedsætte ydelsen i et nyt dagpengesystem og dermed give arbejdsløse flere bekymringer i form af risikoen for at skulle gå fra hus og hjem, dét er at begå endnu en kæmpe-brøler. Og minus plus minus har aldrig givet plus. Two wrongs don’t make a right.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK